Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer The Tremolo Beer Gut – Live, Beyond Our Means ★★★★★★

The Tremolo Beer Gut – Live, Beyond Our Means ★★★★★★

2846
0

Danmarks ubestridt bedste old school surf ’n’ western band har endelig, og utroligt nok først nu, efter næsten 20 års eksistens, udgivet et live album. Et album der indfanger bandets live-energi på fineste vis, og som indlemmer lytteren i et univers, som kun gode gamle Tremolo kan kreere.

Det skal siges at undertegnede er massiv Tremolo Beer Gut fan, og har været det siden bandet blev stiftet af Jesper “Yebo” Reginal og Sune Rose Wagner tilbage i 1998, i en tourbus under en Psyched Up Janis turné. Siden da har jeg oplevet bandet utallige gange, og på scener så forskellige som det hedengangne og intime Panic i Haderslev over Gutter Island Festival’s tætpakkede Fortscene til kæmpestore Orange Scene i 2000.

Og jeg må erkende, at uanset hvor jeg har set bandet, kæmpe som bette scene, så har de altid været garant for en fed liveoplevelse. Ja, selv på Orange, om det så var den halve liter lunken Rød Aalborg og godt selskab der højnede oplevelsen kan jeg ikke bedømme, men det er én af de Roskilde koncerter der står helt klart i erindringen.

Derfor gjorde det også rigtig ondt, da jeg måtte takke pænt nej tak til at være en af få publikummer til indspilningen af Live, Beyond Our Means. Og efter at have lyttet til løjerne, ja, så har jeg lyst til at rive min ene arm af, og slå mig selv i hovedet med den, længe. Der er ting man ikke bør sige nej tak til, og dette var, desværre for mig, en af dem.

Bandet havde valgt at indspille albummet foran et veloplagt og øldrikkende livepublikum, ca. 60 stykker, i Tambourine Studios i Malmø, for at få den helt rigtige live feel. Og som bandet har udtalt, havde de ikke selv regnet med at resultatet af livesessionen ville blive så godt, for der er jo tale om one take. Så går det galt, er der ingen kære mor. Derfor valgte de at kalde albummet Live, Beyond Our Means, da resultatet i bandets øjne og ører var lige netop det.

Et sprudlende album der består af lige præcis 0 nye sange, og 16 udvalgte Tremolo classics. Man kunne jo godt have tænkt sig et par mere, eksempelvis “Death Valley ’69”, men måske bandet har gjort klogt i at stoppe mens legen var god. Always leave them wanting more, og det gør de i den grad.

At begynde at trække nogle sange frem vil bære spild af slid på min computer, og spild af slid på dine øjne, for albummet fremstår helstøbt, og skal høres fra ende til anden, det er jo en live koncert vi har med at gøre, så det kræver selvfølgelig lidt tid at få det ypperste ud af anstrengelserne, men det er det værd. Dermed ikke sagt at man ikke kan snuppe et nummer hist og pist, selvfølgelig kan man det, men den bedste oplevelse er uden tvivl at snuppe det hele i en slurk. Bøvs.

Som man nok kan fornemme er jeg meget glad for dette album, det indfanger præcis det Tremolo Beer Gut man kender fra koncerter, så godt som man nu engang kan få med på plade. Eneste minus, eller klage jeg har, må være, at det er helt utroligt at der skulle gå så mange år før bandet forkælede os med en live udgivelse, og så endda i farver; coveret er for første gang nogensinde i farver.

Skal det være live, så lad det være live. Jeg napper en runde mere med beergutten og skriver pladen på min ønskeseddel, ja ja, bandet har tænkt på julesalget, og sender 6 funklende julestjerne retur, for en oplevelse hvor man kan fornemme spillestedets tætte luft, bandets energi og deres smittende humør. En udgivelse der favner ALT, jeg forventer et live album, fra dette band bør gøre.

Live, Beyond Our Means udgives på Crunchy Frog d. 11. december og kan erhverves på cd, vinyl eller digitalt lige HER

Anmeldt af Thomas Bjerregaard Bonde

Previous articleFjæstad: Du kender intet til mig ★★★☆☆☆