Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer The Love Coffin: Buffalo Thunder (EP) ★★★★☆☆

The Love Coffin: Buffalo Thunder (EP) ★★★★☆☆

1977
0

Den københavnske kvintet The Love Coffin har allerede gjort godt opmærksom på sig selv med deres debut-EP fra sidste år, samt nogle eksplosive live-optrædener, blandt andet på Aarhus Psych Fest sidste år. Med Buffalo Thunder sætter de streg under, at de er et band, man bør holde øje med.

The Love Coffin bevæger sig i et dystert og støjende, men alligevel meget melodisk univers. Bandets måske største styrke er at formå, at fusionere eksplosiv energi og støjen med fængende melodier, noget som for eksempel Pixies og Jay Reatard kan og kunne. Uden at de lyder decideret som dem, men jeg synes også jeg kan høre elementer fra begge i The Love Coffin’s musik, sammen med noget sortrandet britisk 80’er inspiration.

Især udlægget på EP’en har en herlig energi. ‘New Morning Light’ starter måske nok næsten tilforladeligt med anslag på en akustisk guitar, men så bygger rytmen op, og det bliver ganske intenst, især da Jonathan K. Magnussens vokal sætter ind. Netop Magnussens vokal bruges til at skabe intensitet og energi i udtrykket, og han veksler mellem “almindelig” sang, og og råb og skrig. Samtidig er guitarspillet også eksplosivt, og rytmesektionen ulmer.

Endnu mere gang i løjerne kommer der på den glimrende ‘Never Knew Your Name’, hvor det western-agtige guitarspil i indledningen bliver brugt som basis i et nummer, der for alvor bliver eksplosivt, da først vokal og siden piskende trommer transformerer udtrykket. Det er et ret intenst nummer, som samtidig giver en akut lyst til at bevæge sig og synge med.

Efter højoktan-udlægget sættes tempoet ned på ‘Blind’ og ‘Before the Rain’ – det betyder dog ikke at intensiteten forsvinder, for The Love Coffin benytter sig også her af intensitetsskift, og Magnussen er fortsat en uforudsigelig vokal vulkan, der når som helst kan gå i udbrud og spy verbal lava. Midterstykket lever dog ikke helt op til de første to numre kvalitetsmæssigt.

Med den instrumentale ‘Spinell’ trækkes tempoet, måske lidt unødvendigt, helt ned, inden EP’en afsluttes af den stærke ‘Sound of Warning’, hvor der er skruet en smule ned for den vokale intensitet, hvilket faktisk fungerer godt. Selv om Magnussens vokal ikke knækker over i råb og skrig, fornemmer man en tilbageholdt og truende intensitet, som er så meget desto mere urovækkende. Samtidig udfoldes nummeret flot musikalsk, og det er et af de numre, der står skarpest i hukommelsen efter en håndfuld lyt.

The Love Coffin viser med Buffalo Thunder at de er klar til at prøve kræfter med mere end EP-formatet. Buffalo Thunder rummer flere rigtig gode sange, og bandets eksplosive og melodiøse udtryk er der ikke meget, der minder om i dansk musik i øjeblikket. Det er dog som om gassen går en smule af ballonen på midterstykket af EP’en, og derfor lander vi også “kun” på 4 store stjerner.

Du kan finde The Love Coffin på facebook.

Previous articleUdvalgte koncerter i København, uge 46
Next articleKjurious: Kjurious ★★★☆☆☆