Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer The Haunted Brothers: EP **** (4/6)

The Haunted Brothers: EP **** (4/6)

2012
0

Do you like country and western style music? Sure you do! The Haunted Brothers gør i hvert fald, næsten i en sådan grad at man sku tro, at de netop var besat af spøgelser fra nogle af genrens forgangsmænd. Det er der kommet en 4 numre lang EP ud af, der emmer af autencitet, men som måske også er lidt for fascineret af traditionerne indenfor genren.

The Haunted Brothers er en trio bestående af Rasmus Hegnet (guitar & vokal), Benjamin Hammerum (resonator guitar & vokal) og Asger Svensson (bas & vokal), men kunne lige så godt have været en flok midaldrende gutter på en varm veranda et sted i de amerikanske sydstater. De spiller dybt traditionsbundet country & western, med minimal instrumentering, simple og korte sange og masser af stemning. Netop stemningen i numrene, er det der holder dem oppe i forhold til, at den traditionelle klang måske overordnet set bliver lidt en klods om benet i løbet af de 4 numre, som gør at musikken ikke løfter sig det sidste stykke over “godt og velspillet”, til decideret fremragende.

EP indeholder som nævnt 4 numre, af slagsen der ikke gør megen væsen af sig i form af store armbevægelser, men der gemmer sig masser af nerve og sjæl bag den diskrete musikalske indpakning. “I Was Cured Of My Evil Ways” åbner country-løjerne, en længselsfuld og følelsesladet lille kærlighedssang. “I was cured of my evil ways, the first time I saw your face”, det er da meget sødt, og ikke mindst velspillet og virkningsfuldt. Både instrumenter og vokal slår den helt rette stemning an, uden at det bliver for drivende sentimentalt. Vokalen er i den lysere ende, på en måde minder den mig lidt om Chris Robinson (The Black Crowes), når han er i sit mest country inspirerede hjørne, bestemt ikke en dårlig ting.

“It All Belongs To You” forsætter lidt i samme spor, på en EP hvor det gennemgående tema synes at være kærligheden og “hende” – igen, helt traditionelt. Originale kan man på ingen måde kalde The Haunted Brothers, men det er forbandet veleksekveret og lyder glimrende det de har skruet sammen. “It All Belongs To You” bæres f.eks. fremad af en klassisk stille og vuggende country melodi, ikke nogen udflugter eller afvigelser fra den klassiske skabelon, men den fungerer upåklageligt og det er bare af mangel på bedre ord “rart” at lægge ører til.

På den efterfølgende “Take Me With You When You Go” får stemningen et nøk i den mere sørgmodige retning, og The Haunted Brothers viser igen at deres store force er, at skabe virkningsfulde stemninger, med utroligt simple virkemidler – less is more, og på denne EP i vid udstrækning. De lever også op til “haunted” deres navn, ved at der netop er noget “hjemsøgt” eller “besat” over musikken. Musikken hjemsøges af ekkoer fra en svunden tid, fortidens spøgelser, og en følelse af at sange som disse er blevet sunget af forskellige mennesker, i forskellige tider, over mange hundrede år.

The Haunted Brothers lukker EP med “You’ll Be My Angel”, der er lidt mere hymne-agtig end de 3 forgående sange. Musikalsk befinder vi os stadig i det spartanske univers, der dominerer hele udgivelsen, men atmosfæren klinger lidt mere som en art western-salme. Smukt, enkelt og effektivt.

Det kunne egentlig også være overskriften på denne anmeldelse, for det er hvad The Haunted Brothers er på denne EP. Der er ikke så meget at sige til det, eller sætte en finger på, hvis du er til traditionel country & western, så er dette en kort og indbydende lille udgivelse. Det giver 4 store og flotte stjerner, men for at komme op på de 5, så skal trioen måske udvide paletten bare en lille smule rent musikalsk og udfordre sig selv lidt mere, især hvis vi skal springe fra EP til album formatet, igen (igen, fordi de allerede har udgivet et debutalbum i 2008, som jeg desværre ikke har hørt). Så The Haunted Brothers både letter og bliver tynget af de stolte genre-traditioner på denne EP, men det er traditioner som de holder flot i hævd – nu venter vi bare på at de bygger lidt videre, grundstenene er på plads.

EPen udkom 12/9, besøg The Haunted Brothers på Facebook

Previous articleSumosluts: Fat.Hot.Sexy **** (4/6)
Next articleI’ll Be Damned – Fever – 24/9 – 2013