Telstar Sound Drone: Comedown **** (4/6)

0
1184
views

Københavnske Telstar Sound Drone er endnu et skud på stammen af bands der dyrker den psykedeliske retro-lyd med masser af guitar-feedback. Debutalbummet hedder Comedown og rummer både  syrede lydlandskaber og mere uptempo psykedelisk rock og er hele vejen igennem ganske veludført.

Bandet har eksisteret i flere år og består af kendte navne fra den danske psykedeliske rockscene. Gruppen har tidligere udgivet en EP og en 7″, men Comedown er første album fra Telstar Sound Drone, der består af Sean Jardenbæk på vokal og guitar, Mads Saaby på guitar og Hans Beck på trommer. På albummet medvirker også Hobitten (Spids Nøgenhat), som har indspillet en del af guitarerne på de 7 tracks, der har fundet vej til skiven, Christian Norup (bl.a. Bite the Bullet) har indspillet en del bas-tracks, og Kåre Joensen (bl.a. Baby Woodrose) har stået for synths på nogle af numrene.

Det er altså dygtige og erfarne folk, der er bag instrumenterne, og det hører man tydeligt gennem den hypnotiske guitarstøj, de ekkoende vokaler, og dundrende trommer. ‘Through The Back of Your Head’ er således en glimrende introduktion til albummet med nærmest to tracks i et, det ene med 70’er riffs, bas og trommer, mens det andet pakker det første ind i reverb-guitarer og effekter. Den afløses af ‘Satellited’, der med sin rullende, inciterende bas svinger godt og grundigt i rytmesektionen, mens guitarerne spinder lag af støj på. Det umiddelbart lettest tilgængelige track på Comedown.

Som modsætning til ‘Satellited’ følger ‘Feels Like a Ride’, en langsommere og mere udsvævende omgang, der langsomt bygger op mod en støjende afslutning. ‘Now See How’ indledes med akustisk guitar i et lag tilsat elektrisk støj med vokalen druknende i ekko inden det hele ender ud i psykedelisk væren, mens ‘Evaporation’ til gengæld åbner op mod verden igen og lader trommerne sætte tempo inden det klinger ud mod slutningen.

Trommerne får også lov at drive ‘Lost Our Love’ frem, sammen med glimrende bas og guitar-arbejde, der får lov at flænge trommehinderne hele vejen igennem nummeret. “It’s allright/Just stand outside” kan man tyde at Jardenbæk synger i starten af albummets afslutter, ‘Cabin Fever’, der fremmaner den halvpsykotiske fornemmelse af en gang hyttekuller på højfjeldet. Et nærmest monumentalt tungt, og sejtrækkende nummer, som i sidste ende fremstår som min personlige favorit.

Comedown er et album, der uden tvivl vil ramme sit kernepublikum og blive taget godt imod, men næppe slår nogen døre ind til mainstream-publikummet, selv om både ‘Satellited’ og ‘Evaporation’ er numre de fleste rock-elskere nok vil vippe anerkendende med foden til, om de er til psykedelika eller ej. Sammen med min favorit ‘Cabin Fever’ er det den del af pladen, jeg personligt sætter størst pris på. Ellers er Comedown en relativt krævende lytteoplevelse, der fordrer at man lytter mange gange og er modtagelig for dronende psykedelisk rock – hvis man er det, kan man formentlig roligt lægge en stjerne til denne anmeldelses vurdering og tjekke Comedown ud.

Anmeldt af Judas

Comedown udkom 3/6 på Bad Afro Records. Tjek Telstar Sound Drone ud på deres hjemmeside.

Like GFRock på facebook, og få nyt om rock, rul, metal and the what have you – hver dag!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here