GFR Fokus: Spot Festival 2012 – logistikken der blev væk

0
927
views

Indledningsvis vil jeg lige slå fast at jeg ikke personligt har noget i klemme overfor Spot Festival, ønsker at den skal fejle eller andet negativt. Tværtimod ønsker jeg kun det bedste for festivalen, og ikke mindst at jeg har lysten til at vende tilbage en anden gang. Men de forhold den blev arrangeret under i år var nærmest katastrofale på logistikfronten, og gjorde at det i det store hele blev en virkelig dårlig oplevelse. I det følgende vil jeg kigge på de positive, og især de negative aspekter af årets arrangement, ikke for at kritisere bare for at gøre det, men med ønsket om at de negative aspekter kan udbedres til næste år, så alle får en god oplevelse i Århus. I det følgende er fokus ikke på musikken.

Positivt:

– Festivalen kunne i løbet af fredag eftermiddag melde alt udsolgt, både 1-dags og 2-dags billetter, hvilket viser at der er en stor opbakning til Spot i byen, og at folk må have været glade for programmet. Så tillykke med det, godt gået.

– På trods af dette, så gik det hurtigt og nemt med ombytning af billet til armbånd, selvom der var forholdsvis lang kø da vi ankom fredag eftermiddag. Dejligt med effektivitet!

– Gode til glimrende koncerter, dem jeg nåede eller kunne komme ind til, fra blandt andet Larsen And Furious Jane, Simon Says NO!, Thee Attacks, og Rising.

– Det nye Godsbane areal er en fantastisk gave til byen!

Disse positive punkter hænger dog desværre også direkte sammen med de negative punkter.

Negativt:

– Alt ALT for mange mennesker på alt for lidt plads. Jeg ved ikke om de havde regnet helt forkert på den samlede kapacitet for festivalen, men der var simpelthen ikke nok plads til alle de folk der blev lukket ind. Det gælder både nogle af scenerne, der tydeligvis var ALT for små til de navne der var programsat på stedet, og selve Godsbanens “frie” områder. En del af scenerne, f.eks. “Remisen” og “Blackbox” var næsten ikke andet end et kosteskab, hvilket kunne have været acceptabelt, hvis der ikke var alt for mange folk der ville ind.

Det samme gælder rum og gangarealer mellem scenerne inde på Godsbanen, hvor folk stod som sild i en støjende tønde, eller mosede forvirrede frem og tilbage mellem hinanden i deres jagt efter den næste koncert, et toilet eller fordi de var gået hen til den forkerte scene.  Fint nok med DJ scene and what not, men ikke når den tiltrak så mange folk, og f.eks. Radar spillestedet var placeret nede bagved. Og hvorfor skulle der stå en stor fed udstillings Mercedes lige i DET område og tage plads??

– Og det hænger sammen med dette punkt – hvem havde stået for skiltningen, eller den totale mangel på samme?! Der var INGEN oversigtsplan eller store skilte der kunne vise folk mod deres ønskede scene, i et lokale der var pisse mørkt om aftenen?? Kortet i det trykte program var ikke til megen hjælp, da det viste Godsbanen som én stor sammenhængende bygning, hvor scenerne kun var plottet ind med et lille nummer.

Problemet var blot at virkeligheden så noget anderledes ud. Godsbanen er IKKE én stor sammenhængende bygning, men delt op i flere afsnit forbundet med gange, hvor du for at finde adskillige af scenerne skulle om “bagved” den store hal man kom ind i når man benyttede hovedindgangen (den eneste). På kortet så det dog ud som om alle scener lå i samme store bygning, og når du kom ind var der ingen skilte med scenenavne stillet op med f.eks. en stor pil, der kunne pege dig ind bagved – hvor  svært ville det have været at lave? Det gjorde naturligvis at der var en helt unødvendig stor gennemstrømning af folk i det jeg vil kalde hovedbygningen, fordi det af kortet fremgik at scene x eller y lå nede i bunden af det lokale. Når man endelig fik kæmpet sig derned, viste det sig at de lå på den anden side af en mur – tilbage igennem folkemængden igen. Naturligvis kun et problem indtil man lige havde luret finten, men det kan da ikke passe at førstegangsbesøgende på Godsbanen alle sammen skulle tage en overflødig æresrunde i en derfor mega tætpakket bygning?!

– Nu vi er ved skiltningen, på den “anden side” af hovedbygningen, væk fra sceneområderne, lå der et lille udendørsareal med lidt mad, mulighed for at ryge og toiletter. Fint nok, men på kortet kun kaldet “udendørsareal”, ikke nærmere forklaring, og inde i hovedbygningen var der, igen, ingen skilte der f.eks. lige gjorde opmærksom på “Hey, derude kan du tisse!”, i hvert tilfælde ikke nogen jeg kunne se? Ok, so be it, når man så kom ned til tisseområdet i den fjerneste ende, så stod der rigelige mængder pissoirs til os mænd, faktisk så mange at der aldrig var fyldt dernede, lækkert nok naturligvis, men sikkert fordi så få overhovedet havde opdaget de lå der. MEN, samtidig stod der en toiletvogn, godt for tøserne skulle man jo mene, nix, for det var da en vogn med pissoir til mænd?! Jeg så utallige pressede kvinder komme derned for blot at opdage, at den vogn sørme ikke var til dem. Der var jo som nævnt masser af plads til os hankøn, så hvorfor pokker havde de ikke stillet en vogn op med rigtige toiletter til kvinder i stedet for? Det virkede helt sort. Heldigvis var der da en trappe de kunne besørge under.

– En stor del af problemet med de for mange mennesker hænger selvfølgelig sammen med at der var udsolgt, men så havde festivalen simpelthen forregnet sig, og sat kapaciteten alt for højt på de enkelte scener. Der var kø til 80 procent (et skud) af alle koncerter, andre år har der også været kø til nogle koncerter, naturligvis, men slet ikke i dette nærmest groteske omfang. Da Ulige Numre skulle spille på Voxhall så jeg en kø der gik helt ud i lyskrydset, da koncerten VAR begyndt. Nogen jeg kender stillede sig i kø til The Raveonettes 45 minutter før koncertstart i Musikhuset Store Sal, de nåede at se sidste halvdel… af sidste sang. Hvorefter de blev bedt om at forlade (blev smidt ud af) Musikhuset omgående, da det var sidste koncert, da var klokken ikke engang 23. Og hvor gik flertallet af folkene fra Musikhuset mon hen så? Yes, Godsbanen er et fint bud.

Det er forventeligt, og helt okay, med lidt kø til enkelt koncerter, sådan har forholdene altid været til Spot, det er vilkårene, og vi har levet med dem – man kan jo bare styre udenom de navne man VED tiltrækker flest mennesker, hvis man ikke orker en kø. Men det er IKKE i orden at der er kø til så mange koncerter pga. dårlig planlægning, programsætning og for små scener til for mange folk. Hvis folk ikke kan komme ind det ene sted, søger mange af dem jo helt naturligt mod andre scener i stedet for – stor kø ved store navne, giver større tilstrømning til mindre navne på mindre scener. Det burde da give sig selv?

– Her kunne en stor udendørsscene måske have afhjulpet problemerne, og presset ved de indendørsscener, en smule? Der er masser af plads ved siden af Godsbanen, hvorfor ikke udvide udendørsarealet med en stor scene og en ekstra indgang, så folk ikke skal igennem bygningen for at komme derud? Den gamle Officersscene mellem Musikhuset og Ridehuset tiltrak mange mennesker, og må have været med til at lette trykket når der var fyldt de andre steder? Jeg forstår tanken med at samle det meste på den fine Godsbane, skabe noget sammenhæng i det hele og give kunstnerne nogle intime rammer at præsentere deres musik i, men det fungerer bare ikke efter hensigten når der er så stor tilstrømning. Så må man simpelthen sælge færre billetter.

– Det kan ikke være meningen, eller rimeligt, at folk betaler flere hundrede kroner for at bruge så meget tid i kø, og måske slet ikke når ind og høre kunstnerne, til koncerter der kun tager mellem 30 og 40 minutter!? Man må da håbe, og gå ud fra, at størstedelen trods alt kommer for at smage på noget nyt musik, men årets opbygning og planlægning gjorde det særdeles vanskeligt. Hvis man endelig insisterer på at præsenterer semi etablerede, eller deciderede store navne, og beholde denne form fremover, så må man bide i det sure æble og programsætte dem samtidig på forskellige større scener, så folk er tvunget til at vælge. Ellers får man flaskehals og kødrand frem for en fornuftig spredning.

Så hvorfor i himlens navn var der næsten ikke musik efter midnat på de større scener? Musikhuset lukkede og slukkede ved 23 tiden begge dage og Voxhall havde sidste koncert kl 23 fredag og 00.40 (fair nok) lørdag, men der var tydeligvis mange der ikke var musikmættede endnu og strømmede til de alt for små scener på Godsbanen, for Ridehuset var der ikke med en efter midnatsforestilling. Hvis det var et spørgsmål om at begrænse festen og få folk ud i byen, så gik det da ikke helt efter hensigten.

Spotlight off:

Pyha, al den negativitet hvad? Jeg håber virkelig at Spot selv er opmærksomme på disse, og flere andre, problemer og svagheder, så det kan blive udbedret til næste år. Festivalen har fundet sted siden 1994, men det kunne man satme desværre ikke mærke eller se i år, det virkede som om det var arrangeret og planlagt af en flok glade amatører. Synes uhyggeligt mange af problemerne kunne have været forudset og afhjulpet/forhindret uden større vanskeligheder. Det kan da ikke passe at man ikke havde set det komme? Så har man undervurderet antallet af festivalgæster og tilstrømningen, dvs. man er blevet spist af sin egen succes, men det burde ikke være en god nok forklaring eller undskyldning. Det var første år med Godsbanen som centrum for begivenhederne, så fair nok at der lige er nogle ting der ikke helt kører, og man lige skal udbedre nogen ting, men nogle af disse kritikpunkter er så logiske, og giver sig selv, at man gik og rystede lidt på hovedet over at de overhovedet kunne opstå.

Jeg håber, og tror, at rigtig mange har haft nogle fede musikoplevelser, både med noget de kendte og noget de ikke kendte, og har haft nogle festlige dage på Spot Festival. Men de nævnte punkter må og skal udbedres til næste år – for mit vedkommende, og mange andre jeg har talt med, så efterlod den ringe organisation og planlægning alvorlige ridser i Spot’s ellers fine lak. Hvilket er en forbandet skam, da de store problemer forholdsvis nemt kunne undgås og elimineres, men det kræver at man kigger sig selv alvorligt efter i sømmene, og ikke tænker “nå, det gik jo egentlig fint nok nu det var første år på Godsbanen”. Det ville være synd og skam, hvis ikke de nye arealer kunne benyttes mere fornuftigt, men lad være med at insisterer på at det meste skal foregå indendørs der – flere større scener spredt ud over mere plads, eller færre gæster.

Personligt ser jeg tiden an til næste år, ligner det samme setup vælger jeg Spot fra, men håber at mange derude havde en positiv oplevelse og forsætter med at møde op og støtte Spot. Musikken og kunstnerne, om ikke andet, fortjener det i hvert tilfælde, men både de og gæster fortjener også bedre.

Skrevet af Kodi

Like GFRock på facebook og få nyheder om rock, rul, metal and the what have you – hver dag.