Home Anmeldelser RF13: The National, Orange, lørdag d.6/7 ***** (5/6)

RF13: The National, Orange, lørdag d.6/7 ***** (5/6)

2474
0

På forhånd kunne man have sine betænkninger ved at placere The National på Orange scene. Deres indadvendte, melankolske rock er godt nok populær, men ikke umiddelbart egnet til en enorm udendørsscene i strålende solskin. For nylig spillede de for 400 mennesker i mørket på Loppen, denne aften stod de foran i omegnen af 40.000 på Orange.

Den udfordring havde The National dog tænkt sig at tage op, og det gjorde de med både nerve og intensitet. ‘Fake Empire’ åbnede løjerne i en velspillet udgave med knivskarp lyd. Med en sætliste, der bredte sig over især numre fra Boxer, High Violet og det nyeste album, Trouble Will Find Me, skruede The National op for tyngden, og det fantastiske trommespil som Bryan Devendorf er garant for, kom til sin ret.

Samtidig var en tilsyneladende noget beruset Matt Berninger i front ude på at få publikum op på tæerne, og det gjorde han i den første del af koncerten ved at introducere numrene, inden han mod slutningen begyndte at bevæge sig ud blandt publikum. Inden da havde vi fået gode udgaver af  ‘I Should Live in Salt’ og ‘Don’t Swallow the Cap’ fra det nyeste album, der står godt til ældre numre som ‘Bloodbuzz Ohio’. Oveni fik vi også den trommedrevne melankolske bulderbasse ‘Mistaken For Strangers’, og den sårbare ‘Afraid of Everyone’, samt en glimrende udgave af en af undertegnedes favoritter, ‘Conversation 16’, hvor Berningers tekst nærmest er i den skræmmende ende. Altsammen inden ‘Sorrow’ blev introduceret som “this is the happiest song we ever wrote”.

Under ‘England’ nogle numre senere kom Berninger så helt ud over kanten af scenen og ud til publikum, hvor han væltede rundt mens han skreg sine lunger ud, båret på publikums hænder. Et ekstra twist til den ellers relativt kontrollerede koncert, de velklædte melankolikere indtil da havde leveret. Her forsvandt Berningers vokal ind i mellem, og hvor det selvfølgelig ikke gjorde den musikalske del bedre, så gjorde det koncertoplevelsen mere overrumplende.

Det virkede til at The National havde sat sig for at vise at deres ellers indadvendte udtryk kunne blive mere extrovert og offensivt, og på den måde lykkedes det dem at indtage Orange scene med deres mørke melankoli. På samme tid virkede Berningers tur ud i publikum desperat og velfungerende, og selv om han havde bællet godt med hvidvin på scenen, virkede han nogenlunde i balance da han vendte tilbage hertil efter turen ude i publikum. Som sidste nummer denne lune aften fik vi ‘Terrible Love’, endnu engang velspillet og et flot punktum for The Nationals togt på Orange scene.

Af Judas

Previous articleRF13: Slipknot, Orange Scene, torsdag d. 4/7 ***** (5/6)
Next articleRF13: Black Rebel Motorcycle Club, Orange Scene, Søndag 7/7 ***** 5/6