Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Red Sky Wizard: EP **** (4/6)

Red Sky Wizard: EP **** (4/6)

2834
0

Kvartetten Red Sky Wizard spiller 70’er inspireret rock’n roll med en bismag af heavy og stonerrock. EP’en her er egentlig ikke helt ny, men er først nu faldet i vores hænder – her er den landet godt, for det er et fint lille rockdrøn Red Sky Wizard leverer.

Bandet lægger sig fint i tråd med den bølge af danske rockbands, der kigger tilbage mod 70’ernes rockscene. For Red Sky Wizard’s vedkommende, er det den hårdere, riffende rock’n roll, som  vi får lige i synet med åbningsnummeret ’15 Minutes’. Et tempofyldt udlæg, hvor guitarerne fræser afsted, som et løbsk spand heste, mens guitar og bas følger kompetent med.

Farten sættes lidt ned på ‘Pretend’, som dog deler forkærligheden for de fræsende guitarer, og der bliver fyret glimrende soli af, og leveret godt rytmisk arbejde. Faktisk er ‘Pretend’ et rigtig stærkt rocknummer, med Både muskler, energi og en snert af noget melodisk fængende. Også ‘I’m Knocking’ har fængende elementer, og her er både “uuh-uh-uuh”-kor og lidt af den tramperytmik, som Queens of the Stone Age fik gjort populær igen. Der er dog også elementer af noget mere svævende og psychet i lyden.

Vi fræser op i tempo igen med ‘Get Some’, der vellystigt hamrer derudaf, iført læderbukser og høj guitarføring, og ender i en mindre guitarapokalypse, som jeg levende kan forestille mig hvordan tager sig ud på scenen. Det er et heftigt guitarrocknummer, der virker som om det har til mål, at lade guitaristerne, Mads Mandroe og Rasmus Kurdahl, fyre den max af mod slutningen af et sæt.

Det er ikke på nogen måde nyskabende, men energien, som jeg vil tro Red Sky Wizard besidder i metermål live, kommer fint til udtryk, ikke alene på ‘Get Some’, men hele vejen igennem på EP’en. Jeg er også ret glad for den rå og upolerede vokal, leveret af Mads Mandroe, der matcher musikken på fin vis, og sammen med den kompetente bund (Rune Rask på bas og Mads Stender på trommer) og det gode guitararbejde, resulterer det i en omgang rå rock’n roll med god nerve. Det rækker til 4 stjerner til Red Sky Wizard, som er godt i gang med at skrive nye numre, og i øvrigt tager på turné med Alabama Black Snakes senere på året.

Læs mere om Red Sky Wizard på deres facebook.

Previous articleMusikparlamentet klar med ny debat om metalmusikken
Next articleDance With Dirt – Coming Home – 8/4 – 2014