Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Pinewood Benders: Demo **** (4/6)

Pinewood Benders: Demo **** (4/6)

2234
0

Lovende toner svæver ud af fyrreskoven imens træerne svajer fra side til side, i den musikalske brise århusianske Pinewood Benders kreerer.

Med inspiration fra 50’ernes folkrock, americana og lidt cool lounget jazz, tilsat Matilda Tjellden’s indbydende vokal, der rummer ekko’er af Lana Del Rey og klassisk country præg, indeholder danske Pinewood Benders mange spændende takter. De tre numre der danner grundlag for denne korte anmeldelse, kan alle høres på bandets hjemmeside, og er ret forskellige i stemning og klang, men en sitrende fornemmelse binder alligevel det hele sammen.

“City Lights” er dunkel, svævende og meget atmosfærisk. Storby-junglens mørke lurer i den let dystre musik, imens Tjellden’s vokal smyger sig dragende omkring lytteren som en noir-films Femme Fatale. Man kan nærmest se byens lys og skygger i et foruroligende samspil for sig, i en fortælling der udspiller sig i en gammel sort/hvid film. Nummeret emmer af faretruende uro, “if you wear that dress tonight, I’m not gonna let you out of my sight”, lyder det fra Tjellden – natten rummer ikke kun udefrakommende fare, men også farer indefra, som jalousi og behovet for kontrol.

“All Night” oser af 50’er coolness i sin smagfulde retro-klang. Vi er på vej hjem igennem natten, ledsaget af lokkende toner der sagtens kunne være taget ud af en David Lynch film. Folk danser underligt og de skygger der kastes op mod husmurerne, giver det hele et syret og drømme-agtigt skær. Den drilske musik tager små udflugter og virker i det hele taget, som om den forsøger at lokke én i fordærv – eller i hvert fald lidt væk fra lyset, så man ikke helt ved hvad der kan ske.

“Driving Back” er en nostalgisk køretur tilbage til Georgia, i “din” bil. “You build these roads around me” lyder det afslappet, tilbagelænet og varmt. Musikken bevæger sig diskret frem på en støvet landevej, med masser af dufte, og en beroligende stemning, hængende i luften. Kontrasten til storbyen i de to foregående numre er slående, og hvor der synes at lure ting i mørket i byen, så er “Driving Back” gennemstrømmet af en mere romantisk, næsten naiv, følelse.

De 3 numre jeg har hørt fra Pinewood Benders er alle meget stemningsmættede, smukke og skaber med det samme en indre film. Billederne er fragmenterede i “City Lights” og “All Night”, der begge kunne være taget fra soundtracket til Twin Peaks. Deres fortælling er måske umiddelbart sat i en by, eller beton jungle, men denne rummer nogle af de samme træk som den uhyggelige og mystiske skov omkring Twin Peaks. Om det er store træer eller bygninger du er omgivet af – fornemmelsen kan nogle gange være den samme. Også følelsen af ensomhed, hvad er værst? Alene i den mørke skov, eller alene i storbyen selv om du er omgivet af mennesker? Eller skygger af mennesker…

Den umiddelbart mere varme “Driving Back”, skiller sig også ud fra de to første numre ved sin vellykkede country-lyd. Nu har jeg fremhævet vokalen, men resten af det 5 mand store orkester gør det fremragende. Det er helt tydeligt, at de har fuldstændig styr på hvad de vil med gruppens klang i de enkelte numre og musikken har i det hele taget et internationalt tilsnit – det her lyder, med al respekt, ikke som om det kommer fra Aarhus. Eller det vil sige, jo, det gør det også, for her er kontrasten/sammenhængen mellem skov og by også meget udtalt. Du kan gå direkte fra det både indbydende og isolerende menneskemylder i midtbyen ud til skov på ganske kort tid. Men det her kunne lige såvel være ægte amerikanske toner, grundstemningen og lyden er ramt skarpt og præcist, uden at det lyder som en efterligning. Velkendt og alligevel helt sin egen.

Der er stort potentiale i Pinewood Benders, “City Lights” kunne sagtens gøre sig på en DR radiokanal, “All Night” viser lidt drillende legesyge og “Driving Back” er en lille country perle, som demonstrerer bandets alsidighed. Med kun 3 numre at lytte til, er det naturligvis lidt svært at bedømme hvor langt talentet rækker og om bandet magter at holde niveauet på en hel plade. Derfor “kun” 4 stjerner, men de er store og med håb om at vi kommer til at høre mere fra Pinewood Benders snart – det, de viser her er i hvert fald tillokkende og besnærende, så man ønsker at smage på mere.

Bandet består af: Maltilda Tjellden (sang, akustisk guitar), Søren Skou (bas) Thomas Madsen (trommer, kor), Mikkel Boel (guitar), og Lasse Alstrup (keyboards, Hammond orgel, mandolin)

Der skulle være nye numre på vej, indtil da kan du lytte til de 3 nævnte sange på bandets hjemmeside

Previous articleMonster Magnet – Space Lord – 30/1 – 2013