Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer North Fall: Outside It’s Growing Light **** (4/6)

North Fall: Outside It’s Growing Light **** (4/6)

3195
0

Anders Belling hedder hovedmanden i North Fall, og Outside It’s Growing Light er blevet til i en lille etværelses lejlighed på Nørrebro. Belling har skrevet og produceret materialet, og sørger selv for vokal, guitar og en række andre instrumenter, men får også hjælp på trommer, bas og guitar.

Det otte numre lange mini-album tager lidt tid om at bundfælde sig. De første par gennemlytninger fangede mig ikke rigtig ind, men langsomt begyndte numrene at åbne sig lidt mere op. Belling’s vokal lyder en hel del som Conor Oberst’s (Bright Eyes), og det er også en sammenligning, man lige skal bevæge sig ud over, for musikalsk er det også nogle af de samme landskaber, Belling besøger. Heldigvis er der mange gode momenter på Outside It’s Growing Light, som træder tydeligere frem med gennemlytningerne.

Første track, ‘North Coast’, får sin titel fra kyststrækningen nord for Helsingør, og lyder også en smule forblæst, også efter Belling’s let forbitrede vokal og den akustiske guitar sætter ind. Mini-albummet er indspillet i Belling’s etværelses lejlighed på Nørrebro ud på de små timer. Det kan godt høres på stemningen og vokalen, der ofte virker dæmpet og sjældent er dominerende i lydbilledet.

Andet nummer, ‘Protocol’, introducerer et temposkift mod slutningen, som i North Fall’s univers er relativt usædvanligt. Trods de instrumentale variationer undervejs, sniger der sig noget ensformighed ind undervejs. Det bryder blandt andet ‘Protocol’s afslutning, men også den uptempo ‘Curve’ halvvejs med, med sine rastløst trippende trommer i baggrunden, mens ‘All The Rain’ er det nærmeste vi instrumentalt kommer Bright Eyes’ alternative country, også med en rastløs fart over feltet, der slægter førnævnte på.

På ‘As Hell’ suppleres den akustiske guitar af en stemningsskabende elektrisk, der har noget shoegazende over sig. Det er en guitartone, der også finder vej til flere af de andre numre, blandt andet ‘Night Fire’, der er en del af en tempofyldt trio af numre midt på Outside It’s Growing Light. Fælles hele vejen igennem er dog Belling’s vokal, akustisk guitar og stemningen af mørke lige før daggry, storbyensomhed og ung weltschmerz.

Således også på de to sidste numre, ‘Medicine’ og ‘Runner’, som begge er mere nøgne i deres fremtoning. Det fungerer bestemt også, men i mine ører er North Fall stærkest i de mere rastløse passager midt på albummet. Teksterne kredser om tanker om eksistensen, tomgang og forliste forhold. I følge pressematerialet, symboliserer titlen lyset der er på vej udenfor. Det kunne man næsten godt ønske sig at høre lidt mere til også, på Outside It’s Growing Light. North Fall er bestemt et spændende bekendtskab og der virker til at være noget på hjerte hos Belling. Det er dog også emner som er blevet behandlet mange gange i musikhistorien, blandt andet hos Bright Eyes, som ikke helt vil lade være med at poppe op i mit indre øre når jeg lytter til North Fall. Det er nu bestemt ikke en negativ sammenligning, og der er ingen tvivl om at North Fall kan blive et endnu mere spændende bekendtskab fremadrettet. Indtil videre bliver det til 4 stjerner for Outside It’s Growing Light.

Outside It’s Growing Light udkom d.27. januar på VME/Soholme Records. Tjek North Fall ud på deres hjemmeside.

Anmeldt af JSB

Previous articleSupercharger – Hungover In Hamburg – 29/1 – 2014