Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Nana Jacobi: Visitors **** (4/6)

Nana Jacobi: Visitors **** (4/6)

1818
0

Danske Nana Jacobi er klar med sit andet album, og Visitors er et fint sted at gå på opdagelse, hvis man er til luftig og eksperimenterende pop/rock.

Nana Jacobi debuterede i 2006 med This Is It, som fik en pæn modtagelse blandt anmelderne. Nu er opfølgeren så på banen, og Visitors er en behagelig besøgende. Jacobi’s vokal har en fin og varm klang, som gør sig godt, uanset om musikken er i det helt nedtonede hjørne, eller der kommer lidt mere kant og dramatik ind.

Den fine åbner, ‘Maybe In Another Life’, der åbner med keys og en rumlende bas, inden trombonen blæser nummeret ud i fuldt flor, rummer både det nedtonede og det storslået dramatiske. En god start på albummet. Den efterfølgende ‘A Lid On It’ har lidt for meget låg på følelserne for min smag, selv om der sniger sig noget dissonans ind mod slutningen og nummeret som sådan også er godt skruet sammen. Den stærke åbning på albummet fortsætter med  ‘I Am Sorry’, der duvende vugger fremad, og fint bygger flere lag på stemningen – det er en sang, der langsomt vokser sig ind på én, med mange detaljer og lag at dykke ned i.

‘Crazy’, som følger efter, er en flot både dyster og storladen popsang, som viser Jacobi fra den mere pompøse side. Den efterfølgende ‘The Flood’ flyder smukt afsted, og rummer nok faretruende strygere til at det også er et ganske fængslende og fascinerende track, der sneg sig langsomt ind på mig efter flere gennemlytninger – et af albummets højdepunkter.

Halvvejs på albummet taber Jacobi og kumpaner desværre lidt af pusten og opfindsomheden. ‘Bird of Prey’ starter lovende og ildevarslende, men rykker sig ikke synderligt ud af stedet. Selv om Jacobi’s vokal bliver foldet flot ud undervejs, mangler der rytmisk og melodisk fremdrift. Den efterfølgende ‘Blame It On The Fulmoon’ er i det lettere, nærmest lystne og legesyge hjørne, hvor Jacobi’s vokal er nærmest kælen på versene, mens den får modspil af legende percussion i omkvædene. Det er også det stærkeste nummer på denne del af albummet.

‘The Bottom Of The Sea’ er tilbage i det mere stillestående, og det bliver lidt for ufarligt for min smag, men nydeligt er det. Det samme er lukkeren, ‘Sparkle’, som minder om en vuggevise – igen er det behageligt og nydeligt sunget og eksekveret, men jeg savner en smule kant i vellyden. En kant, der bestemt er til stede i nogle af de tidligere numre.

Især første del af albummet rummer dragende numre, der både udfolder Jacobi’s varme vokal og giver den modspil med opfindsom instrumentering og flotte kompositioner, mens sidste del af albummet står lidt mere, og lidt for, stille. Samlet set kan man dog roligt invitere Nana Jacobi indenfor hvis man er til den mere luftige og eksperimenterende ende af rocken og poppen, og Visitors indeholder en lille håndfuld små, dragende højdepunkter, man bør unde sig selv her i den mørke årstid.

Visitors er udkommet og kan blandt andet findes på Itunes og Spotify.

Læs mere om Nana Jacobi på hendes hjemmeside og se videoen til ‘Maybe In Another Life’ herunder.

Anmeldt af Judas