Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Lucer – Lucer (EP) *** (3/6)

Lucer – Lucer (EP) *** (3/6)

4082
0

En EP med kun to sange!? Nu har jeg aldrig… Men det er netop hvad man bliver mødt af på de danske Lucer’s debut EP Lucer, udgivet som 7″ vinyl, en sang på hver side, old school.

Lucer er et nyt band, eller rettere, et ældre band med nyt navn. Tidligere hed trioen LA Collection, men valgte at skifte navn til Lucer, warum? Aner det ikke. Nå, men who cares, det er jo musikken det kommer an på, og her er der ingen slinger i rock-valsen fra Lucer’s stilsikre hænder. De har spillet mere end 70 live jobs i Danmark, Sverige og Tyskland, og der er absolut ingen tvivl om, at de tre rock rødder kan deres kram. Ifølge pressemeddelsen er Lucer blevet udråbt som det nye D:A:D, Danmarks svar på AC/DC eller blot et fucking fedt rock band, og sidstenævnte er de uden tvivl.

Men, der er altid et men. Og det kommer vi desværre heller ikke uden om med Lucer. Første sang på EP’en “Working In The Moonshine”, som også er eneste originale Lucer sang på udgivelsen, er i den grad gennemsyret af bandets forskellige forbilleder. Ikke at jeg kan høre specielt meget D:A:D, men AC/DC er klart at finde, og Jet, Airbourne og et hav af andre bands der praktiserer en god gedigen omgang rock og rul, kan så absolut ligeledes findes i lyden.

Og det er netop problemet med denne sang, den minder alt for meget om noget man har hørt før, og selve sangskrivningen kan næsten ikke blive mere klassisk. Og derfor keder jeg mig en anelse, især efter en række gennemlytninger, det er simpelthen for ordinært, og sangen er glemt i det sekund den er slut. Der er ellers godt gang i sagerne, og det er pedal-to-the metal-ud-over-stepperne, men det bider sig ikke rigtig fast.

Så kommer vi til EP’ens højdeunkt, nemlig Lucer’s version af good ol’ Cliff Richard’s, “Devil Woman”. Her har vi i den grad med et sumblimt cover at gøre, alt virker og går op i en højere enhed, man bliver sgu helt glad i låget. Og samtidig er man lidt ærgelig over, at bandet ikke har fået skruet en bedre første single sammen, da det virkelig sparker røv, når sangskrivningen lever op til bandets niveau. Det her er et must hear for alle rock elskere, intet mindre.

Der er desværre ikke meget nyt under solen på Lucer. Rent faktisk er det mest overraskende og nyskabende ved denne udgivelse, at den blot indeholder 2 skæringer, hvoraf den ene, som sagt, er et covernummer. Det virker lidt tyndt, især når bandet eftersigende har spillet rigtig mange liveshows, og derfor burde have mere end ét originalt nummer de kunne smide på plade.

Men når covernummeret overstråler det der burde glimre, ja, så holder skidtet ikke rigtig vand, hvilket gør det svært at kaste meget mere end 3 små stjerner efter Lucer. Dog ser jeg frem til, og håber på, en udgivelse med flere sange på, da der uden tvivl er krummer, talent og fremtid i trioen.

Anmeldt af Thomas Bjerregaard Bonde

Previous articleFaith No More – Caffeine – 29/8 – 2014
Next articlePallbearer: Foundations of Burden ***** (5/6)