Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Kristina Anna: Sulten I Seng **** (4/6)

Kristina Anna: Sulten I Seng **** (4/6)

3127
0

I slipstrømmen på sangerinder som Marie Key’s enorme succes lusker Kristina Anna sulten i seng, med et spændende personligt album og et kæmpe potentiale indenfor mættende popmusik. Selv er hun kærlighedshungrende og sulten afføder mange poppede perler, men også stunder der slutteligt hæmmer albummet en smule.

På dette, Kristina Anna’s andet album, bevæger vi os i et luftigt klingende poppet univers, hvor minimalistisk elektronik går hånd i hånd med klassisk sangskriver guitar og masser af melodisk overskud. De små medrivende melodier er med til at løfte, og smyge sig hen over, Anna’s afslørende lyriske lagner, der dufter af personlige historier, kærligheden (mest den kuldsejlede af slagsen) og små betragtninger fra hverdagen og livet.

I den forstand, er det en lille rundtur i fortællerens univers, som i bund og grund minder om mange andre fortællinger man har hørt før, men Kristina Anna formår med hendes ærlige sang- og fortællerstil at tilføre de tænkende og drømmende tekster en stor dosis personlighed, så det virker dejligt frisk. Om de 9 numres tekster så er 100 % selvoplevede episoder og tanker, det fremgår ikke helt tydeligt, men det er heller ikke vigtigt for effekten af disse, om det er den skinbarlige virkelighed, eller opdigtet til lejligheden. Følelsen er ægte.

Et gennemgående ord for Sulten I seng og hovedpersonen kunne være sansende, vores “hun” (gætter på en hun, for der er mange hanner og det virker som et univers set igennem feminine briller) føler, tænker og drømmer sig igennem pladens hverdagspoetiske lyrik. Omdrejningspunktet er ofte mænd, og en eller flere oplevelser med disse, og næsten lige så ofte er de af den mere kedelige slags, hvor følelsen af at blive efterladt, eller på en eller anden vis svigtet, hænger i luften og gennemstrømmer sangene.

Det kunne være gammel kærlighed der er rustet, “stilheden bliver vores eneste handling” (“Stille Omkring”), tomheden efter et muligt one night stand eller at blive forladt i løbet af natten, “Jeg ser der er tomt på gulvet, der hvor du smed dit tøj” (“Ikke Længere Morgen”). Frisk lyst og begær, “du bor på et elskovshotel, hvor natten den er evig, hvis den skulle sige det selv” (“Vi Elsker Allerede”) eller bare mider om en svunden tid i “I April”. De fleste af kærlighedens nuancer beskrives og besynges i de 9 numre, de rummer ofte flere forskellig farvede stemninger og følelser, de fleste dog med et strejf af mild melankoli. Som mand, er der måske en let tendens til, at man over et helt album ikke helt kan indentificere sig med fortælleren på et personligt plan, dertil bliver det måske lige vel feminint nok visse steder, uden at det skal lyde som en følelseskold kritik. Men man forstår og kan føle det, Kristina Anna udtrykker, selvom denne modtager sidder lidt i den anden side af sengen.

I centrum på de diskret instrumenterede, og overordnet tyste og afdæmpede numre, er Kristina Anna’s vokal. Hun besidder måske ikke verdens største spændvidde, til gengæld rummer den masser af nærvær og har sin egen særegne charme. Det bliver aldrig helt så skævt som hos ovennævnte Marie Key, men lyder lidt som en krydsning mellem denne og Sys Bjerre. Der er særprægede tonationer af enkelte ord, mestendels sunget med en lys, små “naiv” og lettere uskyldsren lillepige-agtig klang. Det er med til, at give de ofte nøgne og udleverende tekster sit drømmende og eftertænksomme skær, som om man hører hovedpersonens tanker. Det er måske ikke en stil der tiltaler alle, men bliver man først fanget, så rummer vokalen et personligt udtryk som er svært at ryste af sig.

I stille numre som “Stille Omkring”, hvor den sagte guitar nærmest hvisker til en, og “Ikke Længere Morgen”, kommer vi således helt tæt på. Indblikket i fortællernes tanker og følelser balancerer på kanten mellem det banale og fin hverdagspoesi, og holder den det meste af vejen igennem Sulten I Seng. Simpelt, men den tydelige og nøgne levering gør at man lytter, når hun sidder ved morgenbordet i sin natkjole og funderer:

Det var som om du sagde farvel, uden at sige noget
Det var som om du bare skred, før vores tid var gået

En lille scene, i en lille stille sang, der rummer store følelser og som trods den nedbarberede indpakning kommer til at virke ganske storslået. Umiddelbart klinger det hele måske ret sødt, nydeligt og uskyldigt, men mellem linjerne oser det indimellem af sex og begær. Det bliver aldrig slibrigt, men pludselig, imens “Vi Elsker Allerede” vugger gemytlig afsted, bliver tonen mere direkte:

Der bliver stille omkring dig, det dugger når du rør mig
Men bare kom tættere på, jeg skriger for dig
Bland dine farver på mit nøgne bryst
Og mal mig hel, med din vildskab og lyst

Med ét bliver det hele lidt mere hedt og dampende, kredset ind af et forfærdeligt smittende omkvæd, der springer op fra madrassen og ikke er til at komme af med igen. I det hele taget, er det endnu en af Kristina Anna’s store forcer på Sulten I Seng, hun kan skrive omkvæd, og generelt sange, der sidder fast i hovedet på en. Som det catchy omkvæd i titelnummeret “Sulten I Seng” og den fornemme afslutning på “Ikke Længere Morgen”, hvor et storladent kor sætter i.

Nu lyder det jo som om at Kristina Anna er på vej mod en topkarakter, og det er hun på sin vis også, men vi når ikke helt derop i denne omgang. Materialet på Sulten I Seng rummer en EP, eller kortere udgivelse, til 5 store stjerner, men der er desværre et par torne i buketten, som trækker en smule ned.

Når man synger på så mundret dansk som her, så er det også nemt at ramme skævt i øregangen på lytteren, og hos denne er der hist og her nogle formuleringer og sproglige konstruktioner, der kradser lidt for meget. Største synder er den eller melodisk stærke “Løb For livet”, der har en ubekymret 80’er klang over sig i melodien, men her bliver sproget lidt for klodset for mig:

Synge sjælen fri og få kraft og få kraft og energi
Det er det ved livet jeg elsker at ku’ li’

Løb for livet ‘mens du kan, løb langt væk til det fjerneste land
Og mød mig på stepper under vand, på de højeste bjerge du finde kan

På et album hvor sproget ellers generelt virker levende og naturligt, frmstår det her sært stift og konstrueret for at få det til at rime.

Et andet punkt der tynger det ellers flotte album en smule, er at anden halvdel rummer et par numre, hvor det hele er ved at gå helt i stå for mig. Man har lige nydt perler som “Ikke Længere Morgen” og “Vi Elsker Allerede”, hvorefter albummet går helt ned i tempo i den mere eksperimenterende “En Skygge Af En”, der bevæger sig dovent på stedet med sagte ekko’er af noget Under Byen klingende. Men både musikalsk og lyrisk sker der for lidt, man er ved at være fyldt op med tekster om mystiske og fjerne mænd. Lidt senere følger “Hverken Te Eller Kaffe”, hvor det samme gør sig gældende som i “En Skygge Af En” – bare mindre eksperimenterende.

Lidt en skam, for det gør også at den fornemme og nænsomt nostalgiske “I April”, der lukker albummet, falder på et tidspunkt hvor man egentlig allerede er mættet af Sulten I Seng. Man kunne med fordel have skåret et par numre fra, og stået tilbage med en ren fuldtræffer. Ikke at de nævnte numre er dårlige, men man kan næsten ikke rumme flere sange om “ham” og musikalsk bliver de for stillestående.

Kristina Anna har i mine ører et kæmpe potentiale, og Sulten I Seng indeholder flere steder decideret fremragende numre, men over et helt album bliver det lige lidt for meget af det gode til de 5 stjerner, der ellers lurer lige om hjørnet. Hun går muligvis sulten i seng, men med et stort musikalsk og melodisk overskud, så man som lytter får appetit på mere – gerne noget med lidt mere variation over emnet kærlighed, så udskiftes de 4 store stjerner med 5.

Besøg Kristina Anna på Facebook

Like GFRock på facebook og få nyt om rock,  rul, metal and the what have you – hver dag!

Previous articleThe Rolling Stones – (I Can’t Get no) Satisfaction – 18/12 – 2013