Home Seneste December 2014 - Nyheder Interview med Redwood Hill – den atmosfæriske metal-tåge letter en smule

Interview med Redwood Hill – den atmosfæriske metal-tåge letter en smule

2543
0

Redwood Hill er aktuelle med det anmelderroste album Collider, og vi har fået en lille “snak” med bandet om pladen, bandets musik og hvad Redwood Hill egentlig er for et sted.

Jeg var selv meget begejstret for Collider, faktisk i en sådan grad at jeg smed en topkarakter efter albummet i anmeldelsen HER. Det der ikke mindst fascinerede mig ved bandets atmosfæriske post-metal (hvis man absolut skal prøve at kategorisere), er den mystik og “tåge” det hele er indhyllet i. Indholdet og mening er åben for egne fortolkninger, der er masser af plads til personlige billeder og film i mens musikken rumler uimodståeligt fremad, derfor var jeg egentlig også lidt tøvende overfor, at skulle stille bandet spørgsmål – jeg er nemlig ikke sikker på, at jeg har brug for nogle “svar”. Heldigvis har Redwood Hill fuldstændig styr på, hvornår og hvor meget tågen skal lette…

Redwood Hill? Hvad er det for et sted og hvor ligger det?

Vi er fascinerede af naturens kræfter, og søgte et navn der kunne skabe en fælles klangbund mellem naturen og musikken.

Der er ikke nogen afgrundsdyb historie bag, vi mener at navnet er godt nok til at folk kan skabe deres egen forestilling om hvad Redwood hill er for et sted.

I har netop udsendt jeres andet album, Collider, uden medfølgende pressemateriale ( i hvert fald til os), ligesom nettet heller ikke ligefrem bugner med informationer om bandet. Er I sådan et “lade musikken tale for sig selv” foretagende?

Vi er helt sikkert et band der vil lade musikken og bandet tale for sig selv. Vi mener ikke at vi som individer er interessante i forhold til den oplevelse vi prøver at formidle med Redwood Hill, både musikalsk, æstetisk og kommunikativt.

Hvis ja, hvordan harmonerer det så med at give interviews?

Vi har på den anden side intet behov for at være et decideret hemmelige. Folk må gerne vide hvem vi er og hvad vi står for, men vi ønsker igen bare fokus på musikken og ikke på personerne. Enhver interesse i band og musik vil vi selvfølgelig gerne besvare, både til pressen, online eller til vores koncerter før og efter showet.

Begge jeres albums indeholder 6 sange, og begge virker som meget gennemtænkte og gennemarbejdede plader/universer, har I sådan en samlet eller overordnet vision for bandet, og hvad I vil med musikken og hvor den/i skal bevæge jer hen ad?

Begge plader er bestemt gennemtænkt. Både i forhold til hinanden men også som individuelle plader. Vi har en klar idé om hvad vi gerne vil og hvordan vi gerne vil have det til at lyde, og der synes vi selv vi har ramt vores vision på begge plader. I forhold til længden af pladerne har vi en form for dogme i, at vores hovedmedie er vinylen, som har en tidsmæssig begrænsning. Den begrænsning føler vi passer godt til Redwood Hills musik hvor det hverken bliver for meget eller for lidt. Vi har allerede nu en vision om album 3., men det må vente til tiden er inde. Der vil helt sikkert være nye ting på den plade, men det kommer helt sikkert til at lyde som 100% Redwood Hill. Vi vil, ligesom vores split med Hexis, nok udgive noget andet inden plade 3 kommer.

Der er kun gået 1,5 år mellem udgivelsen af de 2 plader, hvad er der sket med Redwood Hill i den periode?

Der er sket en masse, vi fik en masse positiv omtale på den første plade, som var i et omfang vi slet ikke havde forventet. Ikke fordi vi troede pladen var dårlig, men måske fordi vi troede at det nok kun var os selv, der forstod den hehe. Den succes blev fulgt op nogle af vores bedste koncerter til dato, bl.a. When Copenhell Freezes Over, hvor en række nationale og internationale agenter sendte os en tur til Holland og endnu en tur til Copenhell.

På Collider medvirker der et par musikalske gæster, Frederik Thybo på violin og Kaspar Kaae “clean” vokal (begge Cody), hvordan opstod idéen til det, og hvad synes I de bidrager med?

Vi havde skrevet pladen færdig og havde en klar idé om hvilket udtryk vi ville have i de stykker. Vi kontaktede de musikerer vi mente ville forstå og løfte opgaven bedst muligt. Det var en idé som virkede i teorien, men vi var selvfølgelig spændte på om det virkede i praksis. Alle gæsterne levede sig 100% ind i universet, selvom de kommer fra en helt anden genre, og formåede ikke blot at løse opgaven, men at løfte den langt over vores forventninger.

Lyrisk kredser i tilsyneladende om mørke temaer og stemninger, men hvilke tanker lægger der egentlig bag og i jeres tekster? Hvad er det I gerne vil ud med og dele med omverdenen?

Bag alle tekster og overordnede koncepter ligger personlige historier. Dem vil vi dog ikke komme ind på da vi gerne vil have lytterene til selv at danne sine billeder og historier og sådan er lyrikken også skrevet. Vi har ikke noget generelt budskab i vores tekster, men har nogle overordnede tematikker. Begge plader omhandler psykens skyggesider, hvor Descender omhandlede nedbruddet og panikken, omhandler Collider det endelig forfald og accepten af denne.

I har eksempelvis et nummer på tysk, “Wie Ein Adler”, hvordan opstod den idé og hvad er den “dybere mening” med at synge på tysk.

Vores forsanger er fra Tyskland. ‘Tristesse’ på Descender er også på tysk. (så var det da sat på plads, red)

I sommers spillede i blandt andet på Copenhell, hvordan var det? Og hvad foretrækker I egentlig (om noget), Redwood Hill på mindre mere intime og indelukkede steder eller på en festival som denne?

Det var uden tvivl vores største koncert oplevelse. Rigtig mange ting gik op i en højere enhed den dag. Vi spillede på et godt tidspunkt lige ved solnedgang og spillede mørket ind. Det havde stormet hele dagen, men den lagde sig 30 min inden vi skulle spille, så røgmaskinen kunne udøve sin magi. Desuden var der helt ekseptionelt mange menneskser for at se os og vi så for første gange folk synge med på vores sange (selv dem på tysk!!!).

Vi ville helt ærligt ikke være nogen af delene for uden. Klub koncerterne har en intensitet som er fantastisk og man har bedre mulighed for at være i kontakt med publikum før og efter show. Til festivalerne har man som regel meget bedre forhold med lys, røg etc., som vi værdsætter meget når vi har muligheden for det.

Collider er ude, hvad skal der så ske i den nærmeste fremtid?

Allerede nu har vi høstet en masser roser for albummet, som her på siden. Det slipper i første omgang en masse energi ud i bandet. Vi afventer så den fysiske version af pladen og håber folk vil tage godt imod den. Vi skal til februar spille i Jylland for første gang, hvilket vi glæder os meget til. Vi arbejder på flere show og håber på festivaler til sommer, både national tog internationalt.

Vi regner med at fange Redwood Hill live på Radar d. 21/2-15, og siger tak for at de gad, at løfte en smule af sløret for, hvad det hele går ud på. Du kan lytte til/købe musikken HER

Af Ken Damgaard Thomsen

Previous articleSebastian Wolff + The Awesome Welles, Radar, 12/12 – 2014
Next articleThe Psyke Project – Winter – 15/12 – 2014

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.