Interview med A Horrible Death To A Horrible Man – en mørk fortolkning af karma

0
1112
views

Danske A Horrible Death To A Horrible Man udsender snart mini-albummet Escape Escape, vi har fået os en snak med gruppen der genremæssigt er svære at sætte i bås. Tung hardrock, grungy stemning, sludge, noise rock, post-traumatisk rock? Hvem og hvad er A Horrible Death To A Horrible Man?

Escape Escape udkommer via Target/Mighty Music mandag d. 23/3, og vi anmeldelser albummet i begyndelsen af næste uge (anmeldelsen er nu online og kan læses HER). Jeg kan godt garantere for, at der er nogle dejligt mørke musikalske skyer under opsejling. Et tung -rock uvejr ulmer i det fjerne, men hvordan er det opstået og hvad gemmer der sig i mørket?

Lad os starte fra begyndelsen, i følge jeres pressemateriale, så har I tidligere huseret i forskellige undergrundsbands, hvordan fandt I sammen og hvornår blev kimen til A Horrible Death To A Horrible Man lagt?

3 af os (Jesper/Peter/Lee) har kendt hinanden siden gymnasietiden og spillede i diverse metal cover-bands. Lee og Nick har tidligere spillet i bandet MCIP, Jesper i Crowded Orifice og Peter i Obstinate Esther. Alle bands som sikkert ingen husker, haha.

Snakken om at danne et band skete på en druktur, efter vi var stoppet i de andre bands. Vi fandt hurtigt et øvelokale på Islands Brygge, men det tog sin tid, før vi kom frem til den ”stemning” og tone, som bandet har nu. Vi skulle lige lære hinanden at  kende rent musisk og spillede ret gængs/kedelig rock til at starte med.

Nu vi er ved bandnavnet, hvilken, om nogen som I ønsker at løfte sløret for, historie og betydning ligger der i navnet?

Historien er enkel. Alle kom med tonsvis af idéer. Jesper kom med én og den var fantastisk. Der er noget retfærdighedsfølelse i det. Det er en mørk fortolkning af karma.

Hvornår startede arbejdet på mini-albummet  Escape Escape, og hvordan er arbejdet frem imod udgivelsen forløbet?

Det var lidt løbende. Et par af numrene havde vi tidligere indspillet som demo i november 2012. De blev dog ændret en smule efterfølgende. Resten blev skrevet og finpudset fra omkring august 2013 frem til februar året efter, hvor vi var helt klar til at gå i studiet.

I kalder jer selv post-traumatisk rock, hvad ligger der i det og hvilke ord vil I ellers knytte til musikken?

Vi lytter alle til alt mulig forskellig slags rock og der findes nu til dags, der findes så vanvittigt mange sub-genrer. Det var lidt svært for os, at definere præcis hvilken stil vi spiller. Er det grunge? Er det noise rock? Er det sludge (som andre har foreslået)? Så var der nogen der sagde ”post-traumatic” – og det synes vi egentlig passede meget godt til vores lyd. Og så er det så klogt, når det er noget med ”post-”☺

For at vende tilbage til pressematerialet, her nævnes også jeres personlige tekster. Hvilke emner kredser I om på albummet  og hvad er det A Horrible Death To A Horrible Man gerne vil fortælle resten af  verden?

Livet er kort og brutalt og smukt.

På Escape Escape har I haft to producere inde over, Tore Nissen (Oh Land) og Manoj Ramdas (The Raveonettes, Sort Sol, The Good The Bad, SPEKTR). Hvordan kom det i stand, hvordan har arbejdet med dem været og hvilke fordele og ulemper er der forbundet med to bag pulten?

Lee er gamle venner med Manoj og det er via ham, at Tore kom på. Det var en super fed proces. De to er fantastiske hver for sig og endnu vildere sammen. Det var vildt inspirerende at få nye ører på og de kom med virkeligt mange fede input. De flyttede os virkelig.

Som single/video forløber har vi allerede fået lov til at smage på “A Sudden Violent Displeasure”, hvad er det for et nummer? Hvordan var det at lave musikvideoen og hvad bidrager det visuelle element med til jeres musik?

Vi er kæmpe fans af Signa duoen. De er alt for vilde. Så vi spurgte dem om de ville lave en video til os… de sagde ja. Wohooo! Så var planen var egentlig bare at give dem total frihed til at lave noget vildt. Det er deres visuelle fortolkning af nummeret. Vi havde nok ikke regnet med vi skulle kaste op i vores første video, men set i bakspejlet giver det sindssygt meget mening. Det visuelle og musikken arbejder godt sammen. Det er vanvittigt og post-traumatisk og lige os (se videoen HER).

Den 21/3 spiller I  i Dome Of Visions (sammen med Machine og Black Book  Lodge),  hvad er det  for en slags arrangement og hvad kan man forvente sig af  koncerten?

Forvent noget bemærkelsesværdigt. Der er så mange release party’s hele tiden, så vi vil skille os ud fra mængden. Vi orker ikke at spilde folks tid. Vi skal ha’ en fest. Hackstage er inde over, at til at lave visuals under koncerterne, der kommer en dude og udstiller kunst og vi har fået Dögenigt, som er en slags lyd-artist, til at agere DJ mellem bands OG der er sørget for 100 gratis Guldøl, til de tørstige!

Vi har spillet samme med Black Book Lodge før, de er nogle seje dudes, og Machine har vi gerne villet spille med længe. Så, det bliver en vild aften. Noise og art og fest!

Slutteligt, hvad byder nærmeste fremtid ellers på når koncerten er overstået og albummet sendt på gaden?

Vi spiller på Nordic Noise Festival og arbejder på et par enkelte andre jobs inden sommer. Vi har søgt et hav af mindre festivaler, håber bare én af dem bider på. Vi laver endnu en video engang efter sommer OG vi er selvfølgelig i gang med nye numre, som vi forhåbentligt  kan spille her til efteråret.

Besøg A Horrible Death To A Horrible Man på Facebook, og læs mere om koncerten i Dome Of Visions HER.

Af Ken Damgaard Thomsen

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here