Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Inbreeding Rednecks: Abnormal Life Portrayed **** (4/6)

Inbreeding Rednecks: Abnormal Life Portrayed **** (4/6)

1972
0

Det er olmt. Det er samfundskritisk. Det er dødsmetal fra vestkysten. Esbjergensiske Inbreeding Rednecks er klar med deres debutalbum Abnormal Life Portrayed, der lyder lige så grumt som titlen antyder.

“Destroy the world // Brick by brick”, er de første growlende ord fra forsanger Torsten Holm Madsen på åbningsnummeret “Word of Haste”, som rammer éns høreorgan med sønderknusende styrke når albummet sættes på. Så er man ligesom i gang, med en dystert klingende omgang teknisk dødsmetal. Og bandets grumme klang, der lyder som om den kunne flå kødet af knogler, aftager ikke meget i styrke og intensitet pladen igennem. Det skal vise sig både at være en force og i sidste ende en lille hæmsko, da man i løbet af 9 numre slutteligt bliver en lille smule immun overfor de ondsindede løjer.

Det 5 mand høje band, med fortid i bands som Autumn Leaves, Memorial, Frameless Scar og Mercenary, fandt sammen i 2008 og har en enkelt EP i bagagen. Abnormal Life Portrayed er indspillet i CB studios med Christian Bonde (Whores & Thieves) bag knapperne, og er mikset af en vis Sebastian Wolff fra Kellermensch. Det er nu ikke ligefrem disse herrer musikalske meritter, der er i éns tanker, når man lytter sig igennem Abnormal Life Portrayed – Inbreeding Rednecks lyder mere som et kælderbæst end et kældermenneske. På den lyriske side, er der dog ikke tale om den sædvanlige klichéfyldte omgang blod og indvolde, derimod har dette bæst gjort en dyd ud af, at teksterne skal have en mere samfundskritisk dimension.

En af de umiddelbare styrker ved Inbreeding Rednecks, er deres evne til at skabe ildevarslende og dunkle stemninger, som på “An Observation”, der indledes med et lydklip af et barn, som råber noget på tysk. Børn lyder generelt creepy i sådan en kontekst, og det tyske får det ikke til at lyde mindre skummelt. Herefter følger en relativt kort energiudladning, da hele sangen varer omkring de 3 minutter. På de 3 minutter får Inbreeding Rednecks dog kørt hele artilleriet i stilling, fyret af og vist hvad de er i stand til som band. Der er masser af skift mellem tonser-tempo og små mere “melodiske” breaks. Abnormal Life Portrayed er lyden af et band med styr på genrens virkemidler, og med fin variation indenfor genrens grænser, men det er sjældent de indavlede bonderøve træder ret meget udenfor disse grænser – mere grænsesøgende adfærd kunne måske ønskes en anden gang.

For Inbreeding Rednecks lyder egentlig vel tilpasse med at opholde sig på kendte dødsmetal græsmarker, og som nævnt, så er der plads nok at boltre sig på, så det aldrig bliver for ensformigt at lægge ører til. Her er det bestemt en fordel, at bandet kender begrænsningens kunst og ikke trækker numrene længere ud end nødvendigt. “The Grand Misconception” er endnu et eksempel herpå, hvor den hårdtarbejdende gruppe får budskabet tæsket ud på under 3 minutter, vel at mærke uden at det kommer til at virke forhastet eller forceret. Et nummer som dette fungerer glimrende som et lille præcist overfald, fuld skrald i korte salver, ikke stå i stampe og hurtigt og effektivt videre til næste sang. På trods af de komprimerede spilletider i numrene, så virker det alligevel som om Inbreeding Rednecks når vidt omkring i sangene. I “Wilted Flowers” er der eksempelvis både tid til de frådende passager, med hvirvelvindsguitar og trommer, og et kort, men virkningsfuldt stykke, hvor tempoet trækkes ud.

At bandet også evner, at trække melodierne i mere atmosfærisk retning, og samtidig skrue lidt op for numrenes længe, giver de en smagsprøve på, på “Division Wreckage”. For én, der som jeg, foretrækker det lidt mere melodiske, så er sangen et af Abnormal Life Portrayed’s højdepunkter. Den rummer en veludført vekselvirkning mellem de dynamiske og hårdtslående stykker og det mere atmosfærisk svævende, nummeret igennem. Her taler vi naturligvis på den melodiske front, for Torsten Holm Madsen brøler sig igennem albummet med stort set uforandret toneleje hele vejen igennem. Det er måske også en af grundene til, at jeg kører en lille smule træt i Inbreeding Rednecks klang hist og her. Jeg indtager min growl i nøje tilpassede portioner, og over en hel plade, som jeg naturligvis har lyttet igennem fra start til slut en del gange, da føler jeg mig lidt forspist når vi når frem til pladens sidste 2 numre.

Lidt en skam, og mit problem, for Inbreeding Rednecks holder egentlig kadencen hele albummet igennem, og bundniveauet i de 9 numre kan man ikke sætte en finger på. Man aner endda lidt Gojira inspiration hen imod slutningen, på Abnormal Life Portrayed’s næstsidste nummer “Misery, The Agenda”, hvor de skærende guitarer sender tankerne i retning af de fantastiske franskmænd.

Der er stadig et stykke op til bands som Gojira for Inbreeding Rednecks, også et urimeligt sammenligningsgrundlag, men i sin egen ret har Esbjerg bandet begået en, trods genrens indbyggede grumhed, lyttevenlig og nemt fordøjelig skive. Godt hjulpet på vej af en lidt “varmere” produktion end man er vant til for genren. For, selvom navnet “Inbreeding Rednecks” leder tankerne i retning af amerikansk sydstats gyserfilm, så er der ikke meget primitivt over bandets klang. Det er stadig råt, men det lyder ikke koldt og skramlet.

Alt i alt en rigtig fin debut, med plads til at bygge ovenpå, så numrene samlet set løfter sig fra det nuværende robuste og slidstærke niveau, til noget der skubber dem over 4 solide dødsmetal stjerner.

Besøg Inbreeding Rednecks på Facebook

Previous articleGFR Fokus: Koncerter i Aarhus i weekenden, uge 44
Next articleRising – Vengeance Is Timeless – 1/11 – 2013