Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Harmonics: Harmonics EP **** (4/6)

Harmonics: Harmonics EP **** (4/6)

3180
0

Den unge kvartet Harmonics nævner selv at de finder inspiration hos blandt andet The Beatles og Kashmir og det er da også de klassiske rockdyder, bandet dyrker på denne EP, der byder på to dansksprogede og to engelsksprogede sange.

Harmonics har fokus på den melodiske og velspillede del af rocken. Her er ikke så meget diskrepans, men godt melodiøre, og en sans for den poppede ende af rocken. De fire numre på EP’en fordeler sig i to halvdele, den første bestående af de engelsksprogede ‘In My Head Spin’ og ‘Reflections’, anden halvdel bestående af de dansksprogede ‘Kæmper i fred’ og ‘Byens Lys’. Det er anden halvdel, der gør mest væsen af sig.

Men lad os starte med de første to numre, som i deres egen ret såmænd også er ganske okay. Især ‘In My Head Spin’ er godt komponeret og ganske poppet og lettilgængelig (det er ikke nødvendigvis et minus). Søren Manscher’s relativt lyse vokal får smagfuld kor-opbakning og det er et nummer, man let kommer til at vippe med til, mens man nynner med. ‘Reflections’ er til gengæld lidt fersk, omend sådan set velspillet. I mine ører er den lidt kedelig rent kompositorisk og rykker ikke særlig meget for mig. Det er hørt for mange gange før og mangler lidt kant i Harmonics version, selv om der instrumentalt og vokalt bestemt bliver leveret.

Det gør der også på ‘Kæmper i Fred’, som har en fin guitarbåret indledning, der kan give lidt minder, om dengang Kent havde kølige guitarfigurer i centrum af deres univers i stedet for synths. Det er bestemt ikke nogen dårlig association i min verden. Det er fint udført og den danske tekst fungerer fint, uden at den på nogen måde bliver altdominerende. Også EP’ens sidste nummer, ‘Byens Lys’  fungerer rigtig fint. Her er der igen en fin guitarfigur på spil, og tilmed et omkvæd, der hurtigt sætter sig fast. “Du ved at vi er/de flammer der står her/og danser i mørket hvor det sker/kom ikk’ for tæt, for tæt på vores lys”. Ikke alt for banalt, ej heller alt for forceret. Teksten bidrager til et velfungerende melodiøst rocknummer, der er skåret så det sagtens kan få fortjent radio-spilletid.

I det hele taget har Harmonics et godt greb om den melodiske rock på denne EP, uden der dog bliver gjort nye landvindinger. Især de to dansksprogede sange sætter streg under, at Harmonics roligt kan arbejde videre med udtrykket, og også gerne på lave flere numre på dansk. Melodierne har de godt greb om, og de danske tekster er absolut i den bedre ende. Armbevægelser må dog gerne blive en tand større og udtrykket udfordres lidt. Jeg hiver 4 stjerner op for en lovende EP.

Harmonics udkommer d.27/1. Der er release-fest på Musiksmag i Jægersborggade i København lørdag d.25/1.

Tjek Harmonics ud på deres facebook og tjek videoen til ‘Byens Lys’ ud herunder.

Anmeldt af JSB