Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Good Men Fell: Let Me Lie EP **** (4/6)

Good Men Fell: Let Me Lie EP **** (4/6)

3936
0

Good Men Fell er et 5-mand stort orkester dannet i 2010, der spiller ukompliceret og energisk rockmusik, som spræller fint i højtalerne, men sikkert gør sig endnu bedre live.

Meget mere behøver du egentlig ikke, at vide om Good Men Feel og deres 5 numre lange EP Let Me Lie. Og meget mere info er der heller ikke, at finde om bandet nogen steder. Så lad os fokusere på musikken, for den rykker faktisk på en ganske forfriskende måde.

Good Me Fell gør det ikke mere indviklet end det behøver at være, og leverer en EP der strutter af spillelyst og medrivende energi på de 5 sange. De har en lyd som læner sig lidt i retning af det radiovenlige, ikke at det gør noget, for de rammer en vellydende rocklydbølge, der stadig skvulper nok til at være interessant at lytte til. Det eneste nummer der ikke rigtig fanger mig, er åbnings- og titelnummeret “Let Me Lie”, hvor det ellers dynamiske lydbillede aldrig helt får suget mig ind. Der er fuld fart på Good Men Fell fra første sekund, men et eller andet gør, at jeg aldrig rocker helt med her.

Tilgengæld følger de op med EP’ens stærkeste sang “Alexander Supertramp”, formoder vi er ude i en reference til “Into The Wild”. Med linjer som “You got to get busy living”… “get busy dying, busy dying”, er det store sager der er på spil, i en sang hvor forsanger Joel Holden får foldet sin fine vokal godt ud, med tilpas melodramatisk snert. Der er lidt 90er rock over nummeret, hvor resten af bandet også viser god melodisk tæft og et fint ører for opbygning af sangen. Den suser simpelthen bare velklingende derudaf med et skønt rockende drive. “Don’t Call It Day” følger op, et nummer der fungerede som EP’en førstesingle inden udgivelsen sidst i november. Jeg havde nok valgt “Alexander Supertramp” som den første single, ikke at “Don’t Call It Day” er dårlig, den er bare knap så umiddelbart fængende og lidt for “pæn”. Men efter et par lyt, så kan jeg godt lide den lidt fortvivlede stemning og sindelag man fornemmer i musikken og Holden’s vokal. Han har en klang, der egner sig virkelig godt til den genre Good Men Fell bevæger sig i.

“Your Essence Burns” forsætter den lettere fortvivlede og desperate følelse fra forrige nummer, men nu er der mere bid i musikken, hvor især guitaren får lov til at skælde ud og skære lidt i hjertet. Midt i sangen går vi lidt ned i tempo og intensitet, et veltimet trick som Good Men Fell, med stor succes, faktisk benytter sig af hele vejen igennem Let Me Lie. De har en god fornemmelse for velfungerende sangkonstruktion, hvilket underbygger den dynamiske dramatik der gennemstrømmer hele EP’en. Hvilket fører os frem til en afslutning på sangen, hvor bandet trykker på alle tangenter, og høvler sangen i mål med manér. Afslutningsnummeret “All People Rise” indledes med med indfølt og afklædt vokal, kun dækket lidt til af enkle og simple klaver-toner. Det giver en meget fortættet følelse, og vi er egentlig ikke så langt fra stemningen i et blødende Lukas Graham nummer – bare knap så kvælende patos fyldt og med klistret weltschmerz schmaltz drivende ned af væggene. Jeg kan godt lide afvekslingen fra de mere tempofyldte og straight forward rockende sange, der ellers dominerer EP’en. Bandets sans for dramatik og det relativt følelsesladede, kommer fornemt til udtryk i løbet af nummeret. Rigtig flot og velvalgt afslutning.

Der er egentlig ikke der store at tilføje her på falderebet. Good Men Fell har skruet en lille fin EP sammen med Let Me Lie, der rummer stort klingende følelsesudbrud og masser af drama klædt i smagfulde lyd-gevanter. Bandet møder ikke op til festen iklædt en lyd der fremstår overdressed, selvom det lyder som om der er en del på spil. Netop derfor fungerer det så godt – det kunne nemt være kammet over i skinger Muse kopivare, men dramaet tøjles og får lov til at dirre naturligt. Let Me Lie er et frisk pust med et band, der virker som om de har masser af kræfter, som de magter at doserer flot – og som man næsten håber slippes endnu mere løs i en live situation. For så er der mulighed for virkelig at blive blæst bagover. Giv den et lyt, den er et rigtig behageligt bekendtskab.

Besøg Good Men Fell på Facebook

Like GFRock på facebook og få nyheder om rock, rul, metal and the what have you – hver dag.

Previous articleGFR Fokus: Redaktionens favoritter 2012 – danske udgivelser