Home Live April 2013 - Live GFR Live: Reportage fra Radars fødselsdag d.5/4 med Oxx og Fossils

GFR Live: Reportage fra Radars fødselsdag d.5/4 med Oxx og Fossils

3872
0
Oxx på scenen

Det er i disse dage 1 år siden, at Radar, som er den nye udgave af Musikcaféen, der havde lokaler i Mejlgade, hvor det nuværende Backstage ligger, slog dørene op på Godsbanen midt i Aarhus.  Fødselsdagen blev markeret fredag med to rent instrumentale koncerter med hårdtslående Oxx og Fossils.

I samme øjeblik jeg trådte ind ad døren til Radars garderobeområde, fik jeg tilbudt en ganske velsmagende muffin, og i selve  salen var der udskænkning af varm kakao med flødeskum – og i baren selvfølgelig nogle fustager med gratis fadøl. Altsammen en fin markering af, at det er 1 år siden Radar åbnede. Siden har stedet budt på masser af spændende koncerter indenfor alle genrer- ikke kun rock og metal, men også verdensmusik, pop, electro, og meget andet.

Både torsdag og lørdag fejredes fødselsdagen også med koncerter – torsdag med Waldo & Marsha og Young Dinosaur, mens lørdagens program byder på Helsinki Poetry, Mr. Fish og Everybody Loves Drums. Fredags aftens bands er Oxx og Fossils, begge ubeskrevne navne i min bog, og derfor er der her heller ikke tale om en decideret anmeldelse.

Oxx på scenen
Oxx på scenen

Begge navne bevæger sig i de tungere og sværere tilgængelige egne af rocken, og er endda begge instrumentale. Der er heller ikke fyldt i lokalet, men omkring 100 mennesker har i hvert fald fundet vej til Godsbanen denne fredag aften. De fremmødte bliver mødt af et sandt bombardement af trioen Oxx, der på en god halv times spilletid får leveret en sprælsk cocktail af mathcore, punk og syrejazz. Der er bidder af lyden fra Converge og Dillinger Escape Plan i lyden, men alligevel imponerer bandet ved også at turde være deres helt egne. Alle tre musikere, Alexander Bossen på guitar, Martin Aagaard på trommer, og Lasse Enøe på saxofon, er særdeles dygtige og samspillet er imponerende, især den store mængde breaks taget i betragtning. Enøes forvrængede saxofon fungerer lydmæssigt både som bas, keyboard, og alt muligt midt i mellem, mens trommeslager Aagaard pisker numrene frem med en matematisk præcision. Guitaristen er samtidig det, der fanger øjet på scenen, da han vrider sig og svinger overkroppen mens han spiller.

Publikumskontakten er selvsagt ikke voldsomt verbal, men bandet formår at holde en god kontakt til publikum hele vejen gennem sættet. Det er ikke lige min genre, men Oxx formår alligevel at holde min interesse godt fanget og thumbs up for det. Der er bestemt potentiale i bandet til at lave rigtig spændende musik.

Fossils-bassist Simon Tornby
Fossils-bassist Simon Tornby

Aftenens andet band, Fossils, er kun 2 mand på scenen, bassist Simon Tornby og trommeslager Per Silkjær. Stilen er mere regulært hårdtrockende med tråde til metal og punk. Den første del af koncerten fanger mig ikke helt ind, men efterhånden begynder Fossils gode greb om grundelementerne i tung rock at gribe fat i struben på mig. Det er som om koncerten vokser i intensitet, og de præcise trommedrøn og basriffene tæver løs på mine øregange, så det næsten er en fryd. Der er noget nærmest meditativt over oplevelsen. Også Fossils har et fint greb om publikum, trods det at der ikke er en forsanger til at kommunikere gennem mikrofonen.

Alt i alt en interessant aften rent musikalsk, og en fin markering af, at Radar er et godt sted, at få stillet sin musikalske nysgerrighed. For begge bands vedkommende var lyden i øvrigt i den rigtig gode ende, og det er et generelt  indtryk fra de koncerter, jeg har været til på Radar, at der er rigtig godt styr på lyden. Så ros til Oxx og Fossils, og ros til Radar for en fin aften og et godt første år.

Skrevet af Judas

Previous articleSkousen & Ingemann – Herfra hvor vi står – 7/4 – 2013
Next articleMumford and Sons – Lover Of The Light – 8/4 – 2013