GFR Fokus: Dybtvandsdyk i Roskildes program – navnene med småt, del 1

0
1743
views

Vi har tidligere set på hovednavnene på årets Roskilde Festival, ligesom vi har kigget nærmere på, hvad du kan opleve på Pavilion Junior, og hvilke spændende navne, der gemmer sig i mellemlaget. Nu er tiden kommet til at dykke ned på festivalens dybe vand, eller underskov, om man vil, hvor navnene med småt færdes. I denne første del giver vores redaktør, Judas, sit bud på, hvem du bør tjekke ud. 

Nogle af de mest minderige oplevelser på Roskilde opstår ofte med bands, der står med småt på festivalplakaten. Det kan godt være Metallica kommer til at samle 50.000 mennesker foran Orange, men derfor kan en koncert på Odeon eller Pavilion sagtens give et lige så stort sug i maven og kuldegysninger ned ad ryggen. Hank 3 koncerten på Odeon sidste år står for eksempel frisk i erindringen, ligesom et par efter-midnat oplevelser på Pavilion, blandt andre med Spids Nøgenhat i 2011. Men hvad skal man så gå efter i år, blandt alle navnene med småt på plakaten? Tja, det er i hvert fald et godt år, hvis man er til punk/post-punk/psych-rock, som er flot repræsenteret både i opvarmningsdagene, men også under selve festivalen. Her følger 5 bands, der ligger i omegnen af førnævnte genrer – og så ét, der bevæger sig mere i grænselandet mellem americana og mexikansk musik.

Savages, torsdag kl. 20.00, Pavilion

Et første bud på en koncert med både mørke, energi og melodi er der allerede torsdag aften med Savages. Bandet består af fire unge kvinder, og er opstået i London, omkring sanger Jenny Beth og guitarist Gemma Thompson. Deres debutalbum, Silence Yourself, udkom i maj, og har skabt en del positiv opmærksomhed. Bandet gør sig i mørk, men alligevel relativt lettilgængelig post-punk. Det betyder en dunkelt dunkende rytmesektion, Beth’s patosfyldte vokal i centrum, og en guitar, der skaber stemninger, og støjer.

Synd og Skam, fredag kl. 12, Pavilion

Man skal tidligt op hvis man vil fange danske Synd og Skam fredag. Punk-kollektivet har høstet stående ovationer blandt anmeldere for deres halvvejs improviserede, dansk-sprogede punk.  Jeg er ikke helt sikker på, at jeg har forstået det endnu, eller kommer til at kunne lide det, men her er i hvert fald et dansk band, der stikker ud fra mængden, og derfor har fortjent at blive tjekket ud.

Metz, fredag kl. 18.00, Pavilion

Canadiske Metz udgav sidste år deres længeventede selvbetitlede debut, til store roser fra blandt andre Pitchfork. Den Toronto-baserede trio gør sig i støjende punk-rock med udgangspunkt i 90’ernes hårde rock scene, og er signet på legendariske Sub Pop. Metz er berømte for deres live-shows, som blandt andet skulle byde på noget af det mest larmende trommespil, man kan lægge ører til, leveret af trommeslager Hayden Menzies. Der ud over er Metz også bevæbnet med guitar og bas og nogle fede tracks med masser af smæk på, der nok skal gøre sig godt under Pavilions teltdug fredag aften.

The Blue Angel Lounge, fredag kl. 02.00, Pavilion

Hvis man kan holde sig vågen til ud på natten fredag, bør man høre tyske The Blue Angel Lounge, som faktisk er et ganske stort navn indenfor psych-rocken. Til efteråret headliner tyskerne den nystartede Aarhus Psych Fest, ligesom de også har headlinet psych-rock institutionen Austin Psych Fest. Bandet spiller mørk rock, der trækker tråde tilbage til blandt andre Velvet Underground og post-punken, og falder altså ind under den store psych-rock paraply. De har blandt andet turneret med The Brian Jonestown Massacre og spillet sammen med danske The Woken Trees i hjembyen Hagen. Senest har gruppen sluppet en ny single, ‘Walls’, som du kan høre lige her:

Iceage, lørdag kl. 18.00, Arena

Det danske punkband Iceage er tilsyneladende et større navn i udlandet, end de er herhjemme, trods utallige roser fra dansk musikpresse. I USA har Pitchfork været en god ambassadør for Iceage, som for nylig har udsendt deres andet album, You’re Nothing med en samling stærke, aggressive, og tunge punktracks med snerrende vokal. Med et label, der siger “nihilistisk post-punk”, noget man ikke just hører meget af på dansk mainstream-radio, giver det god mening for det unge københavnerband at kigge mod udlandet, men Roskilde-bookingen viser at der også er både anerkendelse og fans i Danmark. Om der er nok til at fylde Arena, er så spørgsmålet, men det bliver spændende at se Iceage prøve kræfter med denne scene, endda på et fint tidspunkt lørdag aften kl. 18.

Calexico, søndag kl. 20.30, Odeon

Et sidste bud på en spændende koncertoplevelse, hen mod festivalens afslutning, kunne være amerikanske Calexico, der tog sit udspring fra Giant Sand tilbage i 90’erne, hvor gruppens to gennemgående medlemmer, Joey Burns og John Convertino, mødte hinanden. Siden er det blevet til 2 soundtracks og 7 studiealbums, blandt andet 2003’s Feast of Wire hvorpå man blandt andet finder den glimrende ‘Quattro (Worlds Drift In)’, og senest Algiers fra sidste år. Amerikanerne blander americana, indie-rock og mexicansk mariachi-musik, og bruger både vibrafon, harmonika og trompet i deres vidt forgrenede lydunivers. Samtidig er det nogle særdeles rutinerede musikere, så der skulle være lagt i ovnen til et velspillet musikalsk dyk ned i USA’s sydvestlige del. Odeon kl. 20.30 søndag.

Hvor Roskildes hovednavne og navne i mellemkategorien alle lugter lidt af gengangere, er der mange spændende nye navne at finde med småt på plakaten – dyk ned og se hvad du finder. Der er flere spændende navne at finde i dybderne, og nogle af dem kigger min kollega, Kodi, nærmere på i morgen fredag.

Af Judas

Foto: Per Lange/Roskilde Festival

Like GFRock på facebook, og få nyt om rock, rul, metal and the what have you – hver dag!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here