Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Frozen In Time: Bedtime Stories ** (2/6)

Frozen In Time: Bedtime Stories ** (2/6)

2784
0

Det unge band fra Vejle kaster sig ud i melodisk prog-metal, et ridt der både har medrivende og velfungerende momenter, men også et der til tider løber løbsk for bandet.

Helt overordnet så er Bedtime Stories bestemt ikke en håbløs udgivelse, der er en del fine øjeblikke i de 5 numre på EP’en. Problemet for de 18-19 årige gutter er, at de stadig ikke helt har fået det til at hænge sammen endnu. Numrene og bandet rummer masser af potentiale og gode idéer, men de mangler lidt før de kan sætte det hele ordenligt sammen.

Frozen In Time er stærkest, og deres musikalske udtryk mest sammenhængende, på EP’ens 2 første numre, herefter falder det noget fra hinanden. Vi kommer solidt fra land med den hæsblæsende “So Lost”, der fræser ud over de progressive metal-stepper med et fint drive og godt med tyngde. Rent teknisk spiller bandet glimrende, her er de overhovedet ikke so lost. Vokalen kommer lidt underligt fra land i mine ører, det er ikke falsk eller noget, men det lyder lidt som om tonelejet ikke helt passer til sangen. Det udjævnes dog og hen imod slutningen får vi en ganske kraftfuld præstation fra frontmand Mads Møllerskov. Alt i alt en solid start på Bedtime Stories.

Titelnummeret følger fornuftigt op, der lægges fra land med en herlig heavy metallisk melodi, ein bisschen altmodisch, bevares, men Frozen In Time slipper nu flot fra at være frosset fast i fortiden. Især i det fængende omkvæd har bandet godt fat i gode gammeldags effektive virkemidler. Der tilføres ikke ligefrem genren noget banebrydende nyt, men det fungerer. Igen har nummeret et godt drive, der sker hele tiden noget, guitarerne sørger for fin fremdrift og tager små medrivende udflugter – uden at balancen mellem variation og rent lir kammer over. Igen er jeg dog momentvis ikke helt gode venner med det toneleje vokalen synges i, af og til lyder det lidt “skævt” i mine ører, andre gange sidder den lige i øjet, men vi kan være ude i en smagssag.

Tilgengæld går det, ivhert fald for undertegnede, galt i den korte og afdæmpede “My Judgement”. Nummeret dvæler lidt på stedet, sparsom instrumentering og følelsen af at lytte til  fortællerstemmens tanker læst højt. Netop “læst højt” delen står jeg lidt af på, snakke-vokalen lyder underligt “dansk” i sin levering og kammer helt over hen imod slutningen, dermed ryger illusionen om at befinde sig inde i hovedet på en ukendt fortæller også, selv om idéen er god.

Herfra går det desværre noget ned af bakke for Frozen In Time, Møllerskov kommer helt skævt ind i næste nummer, “My Demon”, hvor det lyder som om han og bandet slet ikke er på samme side i metal-sangbogen. Resultatet er et nummer der aldrig lyder som om det hænger sammen, og falder noget tungt til jorden. Det flerstemmige omkvæd fungerer heller ikke rigtigt efter de formodede intentioner, faktisk kommer det til at fremstå som lidt af en rodebutik, hvor fragmenterede idéer står i vejen for, eller vælter over, hinanden. Teknikken og overskuddet bandet diskede op med i de 2 første numre, kommer her til at virke alt for forceret og ufokuseret – et nummer der nok skulle være blevet på tegnebrættet, eller tegnet om. Selv om det sidste minuts penge ikke er helt dumt.

“Bane of Time” lukker og slukker Bedtime Stories med trampetung og muskuløs indledning, inden metal-toget beklageligvis igen ryger af skinnerne. Nogle af de samme problemer som jeg havde med “My Demon” går igen her, kort og godt så hænger nummeret bare ikke skide godt sammen, og toget løber løbsk for Frozen In Time. Her er det dog mest som mikset/produktionen bliver en hæmsko for udførelsen, sangstrukturen er egentlig fornuftig, og energien god, men selve lyden gør ikke bandet nogen tjeneste. Som om bandet druknes lidt i deres egen lyd.

Der står 2 stjerner øverst, det kan muligvis lyde en smule hårdt. Men nu præsenteres Bedtime Stories udgivelsesmæssig ikke som en demo, så havde jeg nok set med lidt mildere øjne på musikken, men som et færdigt værk i form af en EP. Og beklageligvis virker den netop ikke helt færdig. Men bandets unge alder taget i betragtning, så er der masser af gode idéer og udviklingspotentiale at spore i musikken. Bandet har måske bare brug for at få luget lidt ud i alle deres idéer, finde et mere præcist fokus og arbejde på at gøre sangskrivningen i de enkelte numre mere konsistent – og måske ville de have gavn af lidt hjælp udefra til disse ting?

Mest af alt skal de, kritiske ord eller ej, naturligvis bare klø på. Bedtime Stories fungerer ikke optimalt som sammenhængende værk, men den er heller ikke lyden af et band der er uden muligheder fremadrettet.

Anmeldt af Ken Damgaard Thomsen

Lyt til og download Bedtime Stories som “name your prize” HER

Previous articleGFR Live: Wooden Shjips + Tales of Murder and Dust, Radar, 16/2 – 2014 **** (4/6)