Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Flod: Kurs **** (4/6)

Flod: Kurs **** (4/6)

2116
0

Aalborgensiske Flod leverer et ambitiøst værk med Kurs, hvis numre er tænkt som en sammenhængende enhed. Blandingen af post-rock, kinesisk musik og storladen instrumentering gør albummet til en speciel lytteoplevelse.

Lydbilledet på Kurs byder på flere elementer – kinesiske toner, blæseinstrumenter, korstykker, afdæmpede hviskende passager, og brusende, storladne eksplosioner. Skal man trække en sammenligning, kunne det være til tidligt Efterklang, ligesom også flere post-rock bands i den sfæriske ende spøger i lyden – Sigur Ros, blandt andre.

Kurs består af en intro (‘-‘) og fire numre, med de kryptiske titler ‘Joki’, ‘Lumi’, ‘Paka’ og ‘Ríu’. Flod består af Nikolaj Sodemann, Daniel Nordkap Clifton, Aksel Friis Larsen og Nikolaj Andersson, og undervejs på albummet får de hjælp af en håndfuld gæstemusikere, der hjælper til på violin, trompet, trombone, cello og ikke mindst kor. Det skaber et specielt, men samtidig ikke helt så eksotisk lydbillede, som jeg havde forestillet mig, da jeg læste om Flod. Det hele virker meget afstemt, gennemtænkt og velproduceret.

I introen får vi kinesisk klingende strygere og storladent kor på en rislende bund, effektfuldt bygget op. På samme kurs er ‘Joki’, der veksler mellem let knitrende støj, klokkespil, blæsere, strengeinstrumenter og varieret trommespil og vokale korstykker, der føjer en svævende luftighed til lydbilledet. Sådan fortsætter Kurs som en rejse gennem et landskab befolket af førnævnte elementer. ‘Lumi’ er mere svævende med en nærmest messende vokal, mens en faretruende baslinie indleder ‘Paka’, der kommer vidt omkring lydmæssigt, inden det eksploderer i dundrende trommer og knitrende støj, før en trompet (eller er det en trombone?) blæser ro ind i sindet igen.

‘Ríu’ overtager med blæsere og tindrende lyde, der svæver om og gennem ørerne på én, inden trommerne banker sig ind i lydbilledet, der fortsætter med at bevæge sig mellem polerne dæmpet og tindrende vellyd og bragende crescendoer over sine mere end 8 minutters spilletid, der afslutter Kurs.

Alt i alt er Kurs absolut værd at lytte til, hvis man er til eksplorativ og eksperimenterende musik i grænselandet mellem post-rock og symfonisk pop, med et twist af kinesisk musik. Der er g0d variation undervejs, selv om jeg ind i mellem godt kunne savne lidt mere kant. Vellyden dominerer og det hele er meget luftigt og tindrende. Det har så absolut også sin berettigelse, men det bliver, trods variationerne i intensitet og lydbillede, en smule ensformigt over 30 minutter. Det giver 4 stjerner herfra til de fire unge aalborgensere og deres gæstemusikere, for en gennemarbejdet musikalsk oplevelse som i perioder er særdeles fascinerende – fans af luftig post-rock og eksempelvis Efterklang bør absolut give dem et lyt.

Kurs er udkommet på Empty Tape. Tjek Flod ud på deres facebook-side.

Anmeldt af Judas

Previous articleBlack Sabbath – Paris 1970 Live (Full Concert) – 26/11 – 2013