Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Fedora Heap: Pieces Of Prediction ** (2/6)

Fedora Heap: Pieces Of Prediction ** (2/6)

1844
0

Fedora Heap overbeviser ikke på deres anden langspiller, der mangler kant, rockede toner og ikke mindst et hit.

Fedora Heap er en elektroniskpop/rock duo fra Aalborg, bestående af Anders Grønborg og Sune Andersen, og skal man sammenligne Fedora Heap med andet, så popper bands som Erasure, Pet Shop Boys, Gangway, Depeche Mode og en lille smule Nephew, op.

Duoens debut “Into The Sun” fik fine anmeldelser med på vejen, bla. 4 stjerner i Nordjyske Medier, og singleforløberen til “Pieces Of Prediction”, “Roses fade Away”, fik en varm modtagelse både på danske og tyske radiostationer, og lå flere uger på ChartBase Top 100, i selskab med bla, Coldplay og Medina. Så med mit meget begrænsede kendskab til Fedora Heap, havde jeg da mine forventninger da skiven røg i afspilleren, måske ikke tårnhøje, men der var da lidt. Forventninger der hurtigt blev pillet ned igen.

“Pieces Of Prediction” er en af de der, ikke helt overbevisende, men heller ikke super skræmmende, bekendtskaber. Fedora Heap kalder sig selv en elektropop/rock duo, og efter at have hørt “Pieces Of Prediction”, er jeg som rockanmelder, slemt skuffet, næsten ked, over manglen af rock i duoens andet udspil. Der er 11 skæringer på albummet og jeg har meget svært ved at lokalisere rocken på bare en enkelt sang, men det ville pynte gevaldigt, for der mangler i den grad kant. Derudover sker det tit at forsanger Anders Grønborg’s vokal bliver forceret, men den er dog mere medgørlig når der synges i et dybere toneleje, det skaber ro, og man slapper af som lytter.

Helt overordnet er der intet nyt under solen på “Pieces Of Prediction”, intet der ikke er hørt før, ingen overraskelser, og det åbenlyse hit mangler, det er et album der er glemt lige så hurtigt som det er hørt. Sange som “Life In June”, “The Omen” og “Want” er ikke min kop te, de virker mærkeligt påtagede, ikke oprigtige, og er under niveau i forhold til f.eks. “Suzie”. Jo jo, der er da nogle fine melodier, et par catchy omkvæd og optræk til gode sange på albummet, men de bliver ofte spoleret af et eller andet mystisk C stykke, tromme break eller en helt trejde uforudset ting, så man som lytter tænker; hvorfor!, det havde været meget bedre uden.

Fedora Heap vil på mange af sangene for meget, det bliver forceret og ender med at virke påtaget, man tror ikke rigtig på Anders Grønborg’s fortællinger. Dog sker der et eller andet når de vælger at skære ind til benet, skruer tempoet og effekter ned, holder vokalen i et leje hvor den kan følge med, så leverer de faktisk nogle fine og oprigtige sange. LESS IS MORE!

Der findes pt. rigtige mange gode elektropop/rock bands i Danmark, og dem er Fedora Heap et stykke fra at bide skeer med, men er du til slut 80’er start 90’er elektropop, så kan det være at Fedora Heap er noget for dig. Jeg smider 2 stjerner efter pop/rock duoen, og skynder mig videre til noget rock og rul.
Se Fedora Heap’s single udspil “The Omen” nedenfor.

Like GFRock på facebook og få nyheder om rock, rul, metal and the what have you – hver dag.

Anmeldt af Bonde