Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Czar: Menneskehad (EP) ★★★★☆☆

Czar: Menneskehad (EP) ★★★★☆☆

4384
0

Danske Czar har uden de store armbevægelser, eller blot en lille fanfare, smidt deres debut-EP på gaden i begyndelsen af ugen. Den byder på 5 knusende og hektiske numre indenfor “kaotisk hardcore”, der nok slår hårdt, men lige mangler det allersidste punch for at man får mere end “blot” blå mærker og hudafskrabninger.

Lad os bare få hardcore-svesken på disken fra start, bandet har tidligere The Psyke Project indpisker og brøler, Martin Nielskov, i front (og nogle Helhorse-folk, Aske Kristiansen på trommer og Jacob Møgelcunt på bas, samt Carl Peter på Guitar, på de andre pladser). Sammenligninger mellem Czar og The Psyke Project er muligvis lidt unfair, sidstnævnte havde trods alt 15 år til at udvikle, forfine og gøre deres lyd og udtryk mere raffineret, men det er svært helt at undgå. Men jeg har forsøgt, efter bedste evne, at lade Czar og deres fem frenetiske numre tale for sig selv.

Det kan de nu også sagtens, for fundamentet virker bundsolidt, erfarent og med en formel i baghånden, der synes svær at fucke op. Netop formlen er måske en del af “problemet”, for selvom gruppens rasende og infame lydbillede lægger stor vægt på kaos, så er der noget genkendeligt i fremgangsmåden og klangen. Ikke at det gør noget, men det tager lige toppen af den effekt de krasse udskejelser ellers kunne have haft. Ikke fordi Czar med Menneskehad er tjekket ind i flinkeskolen, man kan næsten hører det på titlen, ikke?

For kras, det er det sgu! Du når nærmest ikke at få paraderne op, inden “Slægt” fræser ud af starthullerne og går direkte efter fjæset på dig. Med 5 numre med en samlet spilletid på omkring de 12 minutter, er der heller ikke meget tid til at holde sig i skindet. Så Czar er en af den slags udgivelser, som raser fremad i en fart, så du næsten ikke når at opdage, eller tænke over, hvad der ramte dig. Der synges/skriges/råbes arrigt på dansk, men det kan være vanskeligt at få andet end løsrevne ord eller sætninger med, mens éns øregange flås til blod.

“HELVEDE EKSISTERER, HELVEDE EKSISTERER” sprøjter det eksempelvis ud af Nielskov mod slut i nummeret af samme navn, som altid spytter og skriger han ordene ud som var der ikke noget i morgen. Bandet følger trop i hidsigt tempo, og jeg mener hidsigt for med en spilletid på kun 1½ minut, er der ingen tid at spilde. “Helvede Eksisterer”, og den efterfølgende “1001 Efedriner”, er mine 2 favoritnumre på EP’en – og samtidig de korteste (sidstnævnte nærmer sig de 2 minutters spilletid). “Helvede Eksisterer” rammer plet med sin helt ustyrlige fremdrift og en overgang efter “omkvædet”, som rammer direkte i solar plexus med sin voldsomme trykbølge. “1001 Efedriner” er et nummer der bølger, bruser og rusker mere frem og tilbage “MED GALSKAB I BLIKKET!”, så man næsten må bide tænderne sammen for, at bevare fatningen.

På de to sidste numre, “Kirke” og “Czar” giver bandet sig lidt mere tid, et minuts penge i hvert fald, uden at det af den grund bliver mindre hektisk eller kaotisk – tværtom faktisk. “Kirke” lyder som et rabiat udfald, og jeg tror ikke Czar er et kristent band, så gætter på det er MOD og ikke for kirken. Det lyder momentvis næsten som om bandet er kommet i internt slagsmål, og tumulten når ikke at lægge sig inden Menneskehad afsluttes med et nærmest totalt sammenbrud i “Czar”.

I “Czar” kommer der også får alvor smæk på og tyngde i de mere “stille” passager, hvilket klæder bandets lyd, der ellers er temmelig “skramlet” og skærende. Mere af det en anden gang tak, hvis vi skal ud på en længere udflugt ind i Czar’s mareridtsverden.

Afslutteren, og EP’en som helhed, er sådan, som jeg forestiller mig det må være, at stikke hovedet ind bagved en tændt jetmotor – eller det som fjerkræ oplever, når de bliver suget igennem en?! Det er intenst, rødglødende og svedfremkaldende imens det står på, men føles næsten for hurtigt overstået på sådan en “what the fuck just happened” måde.

Menneskehad ender på 4 stjerner med pil opad, eller med kurs direkte mod helvede, jeg savner lige lidt mere af det hele for at det kan blive til mere – men jeg er også blevet lidt grådig i det på det seneste. Og som Søren Pilmark (via samplet citat) afslutter EP’en med at konkludere, så: “Hvis vi bare bliver ved med at holde hånden over alle misfostre, så går det hele bare i lort, ik’?”.

Så lidt til og meget mere, tak!

Lyt til og download Menneskehad til den pris du synes er passende, HER

Previous articleL7 – Pretend We’re Dead – 30/1 – 2015