Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Caved Crow: Is It Hope? (EP) ★★★★★☆

Caved Crow: Is It Hope? (EP) ★★★★★☆

2323
0

Is It Hope? er opfølgeren på Caved Crow’s debut-EP, og samtidig er det også gruppens afskedssalut. Og det er en flot én af slagsen.

Det er 2 1/2 år siden Caved Crow udsendte EP’en Ignorance Is, som blandt andet høstede en rosende anmeldelse hos os. Det så ud til at vejen mod et lille gennembrud lå åben for nordjyderne, men sådan kom det ikke helt til at gå. Sangerinde Trine Valsted fik problemer med stemmen (stemmeknuder i forbindelse med overbelastning), og selv om hun er kommet ovenpå, er bandet nået frem til, at det ikke er muligt at fortsætte bandet på det ambitionsniveau, de gerne ville.

Derfor er Is It Hope? også bandets svanesang, en række sange, som er indspillet over de sidste to år, og altså markerer bandets endeligt.

Det kan man ærgre sig over, når man lytter til Is It Hope?. EP’en viser nemlig at Caved Crow kunne have drevet det vidt. Is It Hope? vidner om et band der er modnet, og tør gå nye veje musikalsk, samtidig med at de bevarer en stor del af den lyd, som fungerede godt for dem på den første EP.

Således er Trine Valsteds vokal stadig det første man bliver fanget ind af. Hun leverer en stærk præstation på alle EP’ens numre, men hun bliver også godt iscenesat i kompositionerne og af de musikerne. Åbneren ‘The Words You Preach’ indledes med lidt atmosfærisk støj, inden Teis Harringtons percussion og akustisk guitar sætter tempoet og stemningen og Trine Valsteds vokal træder frem i det musikalske rampelys.

Den opfindsomme brug af percussion er et af de elementer, som gør at Caved Crow skiller sig ud fra andre bands, som spiller melankolsk folk-pop/rock, en anden er de dynamiske guitarer, hvor den dygtige og fint afstemte variation mellem akustiske og elektriske guitarer står som et skarpt element i lyden. Og så er der vokalarbejdet, hvor Trine Valsteds vokal suppleres fint af korvokaler på ‘The Words You Preach’, ligesom Frederik Ejdrups mere ru vokal giver et godt modspil, da den træder ind undervejs.

På et nummer som ‘The Blue Hour’ får Valsted mere lov at boltre sig næsten alene (der er kor på nogle passager) blandt instrumenterne, og det er måske det mest ferske af de fem numre på EP’en, uden det på nogen måde er kedeligt.  Det er ‘Out of the Blue’ bestemt heller ikke, for blandt andet med tangenter og varieret guitarspil formår bandet atter at fremmane en meget stemningsfuld komposition, der endda får ekstra luft under vingerne på afslutningen, hvor vokalerne fletter sig ind og ud af hinanden, inden en elektrisk guitarsolo lukker sangen.

Helt så dynamisk er ‘Midnight Train’ ikke, men til gengæld er den flot vokalt eksekveret og udfoldet. Den tager sig tid til at bygge op, og atter bliver Trine Valsteds vokal, som viser en smule kant mod slutningen, rammet glimrende ind af kompositionen og den velafstemte instrumentering.

EP’ens sidste nummer, ‘Factories & Cold Machines’, åbner med Valsteds vokal med en smule ekko, inden den akustiske guitar træder til, og nummeret langsomt skubber fra land. Her er vi ude i en tekst, som begræder den teknologiske udviklings indflydelse på menneskene, kulden, der sniger sig ind, og mennesker, der bliver overflødiggjort. Her går tekst og musik atter godt i spænd, og komponist Brett Tootle fortjener også ros for sit gode øre for hvordan man kan bygge en sang op, med relativt enkle midler, men stor effekt.

Caved Crow er ikke et band med store voldsomme armbevægelser, men alligevel fornemmer man, at der er en kraft i musikken og man kan mærke, at der bliver kanaliseret følelser igennem den. Der er aldrig et af instrumenterne, der træder frem og dominerer, og det virker som om, der er et konstant fokus på, hvordan instrumenter og vokaler kan gøre hinanden stærkere i fællesskab, i stedet for at et element skal træde frem og tage hele opmærksomheden.

Skal man brokke sig over noget, kunne det være, at Caved Crow sumper lidt rundt i den samme melankolske stemning albummet igennem, og man godt kunne savne lidt, der brød en smule med det – på den måde kan Is It Hope? godt være en smule ensidig at lægge øre til. Men ellers er der ikke det store at være utilfreds med på Is It Hope? Altså ud over, at bandet ikke fortsætter. Vi lander på 5 store stjerner.

Du kan finde Caved Crow på facebook.

Previous articleNorð: Alpha (EP) ★★☆☆☆☆
Next articleRainbrother: Tales From The Drought ★★★★☆☆