Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Blended Brew: Laughing At Your Feet (EP) ★★★☆☆☆

Blended Brew: Laughing At Your Feet (EP) ★★★☆☆☆

1980
0

Danske Blended Brew udgav sidste år debut albummet Hand Patrones, som fik fine ord med på vejen, og er allerede nu, klar med en ørkenrockende EP.

En EP der indeholder 4 skarpe rockskæringer der emmer af spillelyst og overskud, og som samtidig er pakket ind i en knivskarp produktion, det sidder lige i skabet, og fremstår professionelt, men desværre er det ikke altid nok.

Nej, der hvor det halter, er når det kommer til originaliteten, her kniber det gevaldigt. Om det er bevidst fra bandets side, at referencerne er så tydelige, kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om, men det lugter rigtig meget af Queens Of The Stone Age på EP’en, hvilket desværre får overtaget, i forhold til bandets egen lyd og tilgangen til sangskrivningen. Det er en skam, da man kan høre og fornemme, at bandet sagtens kan selv, uden at lade referencer eller inspirationskilder fylde så meget som de gør.

Dette høres specielt på EP’ens første sang og titelnummer, “Laughing At Your Feet”, hvor referencerne til Queens Of The Stone Age kan anes, men de holdes nede i forhold til bandets egen lyd og sangskrivning. En hårdtrockende melodisk slambert, båret af en rå og kompetent vokal. Det er tungt, godt balanceret og velkomponeret, ikke den dybe tallerken der bliver opfundet, men nok til at de 2 minutter og 53 sekunder er lige i underkanten, man vil have mere. En gedigen åbner, der overstråler EP’ens resterende sange.

På “Stoned Memories” er der en snas mere Queens Of The Stone Age, men også et band som Soundgarden kan høres, og rent stilmæssigt adskiller dette nummer sig fra “Laughing At Your Feet”. Her befinder vi os i et mere grunget univers, som fungerer fint, det er hørt før, men man kan ikke tage fra bandet, at de ved hvordan en rocksang skal skæres og fremføres.

EP’ens to sidste sange, kan skæres over en kam. De er begge på et fint niveau, men her kammer inspirationen i sangene, i min optik, over. Her kan man, groft sagt, tale om kopi fremfor inspiration, musikken lægger sig simpelthen alt, alt for tæt op af originalen, og eneste bærende element, der adskiller sig drastisk, er leadvokalen, og det er bare ikke nok i det lange løb. Der er selvfølgelig ikke tale om deciderede kopier, men der er trukket på så mange elementer som Josh Homme benytter i hans sangskrivning, at det næsten bliver mere Queens Of The Stone Age end Blended Brew.

Det er en noget blandet oplevelse at lytte til EP’en, for der er skam en del gode ting at finde, men som man nok kan fornemme, har jeg det uhyre svært ved, at lyden læner sig så meget op ad et andet band. Det er fint at lade sig inspirere, men her kammer det over, ubevidst måske, men det ændrer ikke på det store. Ydermere er der ikke en klar rød tråd gennem EP’en, og det bør der være når vi taler en udgivelse på blot 4 sange, det er en omgang blended brew, bare ikke den mest velsmagende af slagsen. Bandet har helt sikkert fat i den lange ende på titelnummeret, som fremstår noget mere original end de resterende 3 sange.

Når det er sagt, er du til en god røvfuld melodisk og energisk rock, og er du bedøvende ligeglad med de tydelige referencer, så bør du give Blended Brew og Laughing At Your Feet et lyt, for der er gang i sagerne og gutterne kan sgu spille.

Bottom line er, at jeg mangler mere originalitet og kvitterer med 3 stjerner.

Besøg Blended Brew på facebook

Anmeldt af Thomas Bjerregaard Bonde